✅ مطلب دوم: «صُورَةِ النَّفْسِ الكُلّيّةِ...». 🔹حقیقت نفسيه، منشأ تأثر و محل قبول و انفعال است، در حالی که حقیقت عقلیه، منشأ فعل و تأثیر است، و بدان جهت آن حضرت به مقام نفسیه متصف گردید چون آن حضرت محل قبول تمامی فیوضات است و در مقام معنویت جميع موجودات را حواء روحانی است و مصابیح امامت را مشکوة جسمانی است. 🔹انسان کامل معصوم اگر مرد باشد مظهر و صورت عقل کل است و اگر زن باشد مظهر و صورت نفس کل است لذا جناب سید الاوصياء وسرّ الانبياء و المرسلین حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب سلام الله علیه صورت و مظهر عقل كلى على الوجه الاتم و حقیقتِ ام الكتاب سيده نساء العالمين فاطمه زهرا سلام الله علیها صورت و مظهر نفس کلّی علی الوجه الاتم می‌باشد. و في الأثر انّ النبي كان يحبّها -اى فاطمة- يكنّيها باُمّ أبيها، و أقول: حيث ان العقل الكلى اَب، و النفس الكليّة اُمّ، وظهرت الموجودات عنهما، و اُمّ الانوار و الفضائل فاطمة عقيلة الرسالة مظهر النفس الكلية على الوجه الأتمّ فهي أُمّ أبيها الخاتم على هذا التفسير الأنفسى الأقوم، فافهم. (شرح فصّ حكمة عصمتیّه، فصل۵، ص۱۱۹) 🔹در روایت آمده است که پیغمبر صلی الله علیه و آله فاطمه را دوست می‌داشت و او را به «اُم أبيها»، یعنی مادر پدرش کنیه داده بود و چون عقل کل، پدر است و نفس کل، مادر و همه موجودات از آن دو ظهور یافته‌اند و مادر انوار فضائل فاطمه عقیله رسالت، مظهر نفس کل بر وجه اتم است، پس بنابر این تفسیر انفس اقوم، آن جناب مادر پدرش حضرت خاتم انبیاء صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است. ، ص۷۹ 💠 اندیشه حکیمانه