📌 آیا ریشههای مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) همچنان باقیست؟ ج۹ - قسمت دوم
🔘 کرامت و بزرگواری، شیوه حکومت پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع)
🔘 چند پیشنهاد در مورد کرامت برای شرایط امروز
استاد
#علیرضا_پناهیان در برنامۀ سحرگاهی شبکۀ سه:
کرامت و بزرگواری، شیوه حکومت پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع)
ما اگر نوع مدیریت امیرالمؤمنین(ع) و از آن بالاتر مدیریت رسول خدا(ص) را ببینیم، واقعاً به آن نقص و ایراد وارد میکنیم. خوارج حرفشان به امیرالمؤمنین(ع) این بود که تو خلیفۀ قاطعی نیستی، ما خلیفهای میخواهیم که قاطع باشد و این روحیات بزرگوارانه را اصلاً نمیپسندیدند و این ریشه در سیرۀ رسول خدا(ص) داشت و آیۀ اُذُن نازل شد. وَ مِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَ يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ رَحْمَةٌ لِلَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ؛ و از ایشان کسانی هستند که پیامبر را آزار میدهند و میگویند او زودباور است، بگو گوش خوبی برای شماست، به خدا ایمان دارد و [سخن] مؤمنان را باور میکند و برای کسانی از شما که ایمان آوردهاند رحمتی است و کسانی که پیامبر خدا را آزار میرسانند عذابی پر درد [در پیش] خواهند داشت(سوره توبه، آیۀ ۶۱).
حضرت علی(ع) در نهجالبلاغه میفرمایند: وَ لَیْسَ لِی أَنْ أَحْمِلَکُمْ عَلَى مَا تَکْرَهُونَ (نهجالبلاغه، خطبۀ ۲۰۸)؛ من کسی نیستم که چیزی را که دوست ندارید، به شما تحمیل کنم.
چند پیشنهاد در مورد کرامت برای شرایط امروز
➖ما باید کرامت و بزرگواری را بین خودمان، تبدیل به فرهنگ کنیم.
➖ما زیاد از بروکراسی استفاده میکنیم و میخواهیم قانونمند و ضابطهمند باشیم، ولی اگر به افراد امکان خطا ندهیم و پردهپوشی نکنیم، شخصیت انسانها رشد نمیکند. ما باید محیطی کریمانه را پدید بیاوریم.
➖بعضیها میگویند اینطوری که شما میگویید؛ مدیریت شل و غیر سختگیرانه میشود. جایگزینش را دین در تعاون و کمک کردن مردم به یکدیگر دیده است. یک مدیر مانند امیرالمؤمنین علی(ع) بزرگوارانه و با تغافل برخورد میکند، بعد این مردم هستند که باید کاستیها را پوشش بدهند. اگر کارها با تعاون و کمک کردن مردم به یکدیگر انجام شود، نتیجهاش پایدار خواهد بود و ما نتیجۀ پایدارش را در حکومت امام زمان(عج) خواهیم دید.
➖در اینجا امر به معروف هم مطرح میشود. «الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ»(سورۀ توبه، آیۀ ۷۱). در واقع امر به معروف و نهی از منکر یک سیستم و یک سبک برای ادارۀ جامعه است که بیشتر، نظارت مردمی است.
➖اگر قوانین سختگیرانه بوده و نظارت دولت زیاد باشد، آدمهای قدرتمند کنار میکشند و این کار به جامعه ضربه وارد میکند. در اربعین، نظارت دولتها وجود ندارد و ما باید اربعین را تبدیل به الگویی برای همه زمانها کنیم. انشاءالله بتوانیم در مدرسهها و مساجد، زندگی زیر سایۀ روش مدیریتی امیرالمؤمنین(ع) را تمرین کنیم و فقط به ذکر فضائل و محبت ایشان بسنده نکنیم.
🚩 برنامۀ ماه من؛ شبکۀ سۀ سیما – سحر نهم رمضان
📢صوت:
@panahian_mp3
@Panahian_text