..
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_14
#ایه.90
.🔶 بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ أَنْ يَكْفُرُوا بِما أَنْزَلَ اللَّهُ بَغْياً أَنْ يُنَزِّلَ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلى مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ فَباؤُ بِغَضَبٍ عَلى غَضَبٍ وَ لِلْكافِرِينَ عَذابٌ مُهِينٌ«بقره:90»
- [يهوديان متعصّب و متكبّر] خود را به بد بهايي [از غرور و حسادت] فروختند 190 كه به آنچه خداوند [بر پيامبر اسلام] نازل كرده منكر ميشوند. [آنها انتظار دارند نبوّت در انحصار نژاد خودشان باشد و] برتريطلبي باطل ميكنند 191 از اين كه خداوند [آيات و حقايقي] از فضل خويش را بر هر كه از بندگانش كه بخواهد [=شايسته بداند] نازل ميكند [نه الزاماً بنياسرائيل]. پس [به خاطر چنين خصلتي] به خشمي فراز خشمي [فزاينده] گرفتار شدند 192 و براي كافران [=انكار كنندگان حق از هر ملت و آييني] عذابي خواركننده است.193
__
🔹190- سرماية هر كسي در بازار زندگي عمر محدودي است كه تجديد و تكرار نميگردد، به تعبير امام علي(ع)، بهاي عمر بهشت و رضوان الهي است، به كمتر از آن نفروشيد. تا خريدار چه كالاهايي باشيم؟ كساني خريدار آنچه رنگ خدا داشته و به كار خدمت به خلق و رشد و كمال خود آيد هستند و تعداد بيشتري با تنگنظري و تعصّب خريدار كالاي كفر در انواع حرص و حسد، دشمني و فتنهجويي، جنگ افروزي و جبّاريتاند.
🔸191- «بَغْيًا» طلب کردن چيزي با تجاوز به حقوق ديگران است. فرعون قوم بنياسرائيل را پس از فرار شبانة آنها با لشكريانش تعقيب كرد تا تنبيه و شكنجه كند. قرآن اين عمل را «بغي» ناميده است [يونس 90 (10:90)- ...فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْيًا وَعَدْوًا...]. فعل بَغْيًا [به صورت نكره] 6 بار در قرآن آمده كه 5 بار آن دربارة بنياسرائيل است. اختلافات دروني 12 تيرة آنها نيز از همين خوي برتريطلبي متجاوزانه و رقابت بر سر قدرت و ثروت بوده است. در قرآن 4 بار تكرار شده كه اختلافات آنها نه از سر ناآگاهي، بلكه پس از آگاهي و به دليل خوي تجاوز و دشمني بوده است [آلعمران 19 (3:19) و 213 (3:213) ، بقره 213 (2:213) ، شوري 14 (42:14) ].
🔹192- به سخن شيرين حافظ: درخت دوستي بنشان كه كام دل به بار آرد نهال دشمني بركن كه رنج بيشمار آرد.
تاريخ و تجربيات حدود چهار هزار سالة بنياسرائيل، با اختلافات و جنگهاي ريشهدار دروني ميان 12 تيرة اصلي و درگيري و دشمني با همسايگان، سرنوشت اين قوم را به آوارگي و درماندگي رقم زده است، مگر در مقاطعي كه يا استعمارگران از مظلوميت آنان پلي براي رسيدن به اهداف خود ساخته و اسكان و اقتدارشان بخشيدهاند، يا خود، به رغم اقليتشان، با هوشمندي و حميّت كنترل منابع قدرت، ثروت و اطلاعات و تبليغات را در چنگ گرفته و ديگران را به جان هم انداختهاند و [به شهادت تاريخ] هر دم به خشمي ناشي يا افزون بر خشمي گرفتار شدهاند. صرف نظر از اقليتي خداجوي و خدمتگزار، اكثريت دنياپرست اين قوم، به تعبير قرآن، هركجا كمين كردهاند به ذلّت گرفتار شدهاند، مگر با [چنگ زدن] به ريسمان خدا يا ريسمان مردم [ملتهاي ديگر] و... آلعمران 112 (3:112) .
🔸193- اين قاعدهاي كلي است كه هر ملتي حقايق و نظامات جهان را ناديده بگيرد و غافل گردد، به خواري و زبوني و زير دستي ملتهاي مجاور گرفتار ميشود.
💫تفسیر بازرگان
🆔
@quranpuyan