#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_72
❇️یڪ معنای
#لطيف
💠فَرِحِينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ
🌱در حالی که برای آنچه خدا از فضلش به آنان داده است، خوشحالاند و برای کسانی (از مؤمنان) که در پیشان هستند و هنوز به آنان نپیوستهاند، شادی میکنند؛ زیرا (برایشان روشن شده که برادران باایمانشان که هنوز در دنیا هستند، در آخرت،) نه ترسی آنان را فرامیگیرد و نه اندوهگین خواهند شد.
آل عمران - ۱۷۰
🔷✨و اين جمله يعنی جمله:" أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ" جمله عجيبی است، هر قدر انسان بيشتر در آن فرو میرود و تدبر میكند دامنه معنايش وسيعتر میشود، با اينكه جملهای است لطيف و رقيق و بيانی است ساده و اولين چيزی كه از معنای آن به ذهن میرسد اين است كه خوف و حزن از مؤمنين برداشته میشود و اين را هم میدانيم كه خوف تنها در امری فرض دارد كه اولا ممكن باشد، و ثانيا احتمال آمدنش به سوی ما معقول باشد و ثالثا اگر بيايد مقداری از سعادت ما را از بين میبرد، سعادتی كه ما توقع داريم واجد آن باشيم و خود را واجد آن فرض میكنيم.
🔷✨ و همچنين حزن تنها از ناحيه حادثهای است كه پيش آمده و آن نيز مقداری از سعادت كذايی ما را سلب كرده، پس بلا و يا هر محذور و گرفتاری كه فرض شود، وقتی از آن میترسيم كه هنوز بر سر ما نيامده باشد و اما وقتی آمد ديگر خوف معنا ندارد، آنجا جای حزن و حسرت است، پس بعد از وقوع خوفی نيست و قبل از وقوع هم حزنی نيست.
👈 پس بر طرف شدن مطلق خوف از انسان تنها وقتی فرض دارد كه هيچ يك از آنچه داريم در معرض زوال قرار نگيرد، و همچنين برطرف شدن مطلق حزن از انسان وقتی فرض دارد كه آنچه نعمت كه انسان بتواند از آن متنعم شود و لذت ببرد دارا باشد، و خدای تعالی به او افاضه كرده باشد، و نيز آنچه كه دارد در معرض زوال قرار نگيرد، و اين همان خلود سعادت برای انسان و خلود انسان در آن سعادت است.
👌و از همين جا واضح میشود كه نبودن خوف و حزن عين روزی خوردن انسان نزد خدا است.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔
@quranpuyan