♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۸-۲ سوره اسرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء : ۲ وَآتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِّبَنِي إِسْرَائِيلَ أَلَّا تَتَّخِذُوا مِن دُونِي وَكِيلًا و به موسي کتاب [=تورات] بخشيديم و آن را وسيله هدايت بني‌اسرائيل [=دودمان يعقوب] قرار داديم [و با معارف توحيدي هشدارشان داديم] که هرگز سواي من 4 وکيلي [=کارگزار و تکيه‌گاهي] نگيريد. __ ۴- دو آية نخست اين سوره، از روشن‌ترين مواردي است در قرآن که ضمائر من، ما و او، در مورد خدا در کنار هم آمده است؛ در آية نخست «او» را با موصول «الذي» غائب فرض کرده است، گوئي گوينده‌اي خدا را معرفي مي‌کند، در وسط آيه خداوند با ضمير «ما» خود را نشان مي‌دهد [لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا] تا دست اندرکاري همه نيروهاي جهان را براي رشد و تعالي بخشيدن به بنده‌اش نشان دهد. آية دوم با ضمير «ما» آغاز مي‌شود [وَآتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ]، اما در انتها به ضمير «من» [مِنْ دُونِي] ختم مي‌گردد تا نشان دهد تنها خدا وکيل است و تکيه و توکل بايد به او باشد. اسراء : ۴ وَقَضَيْنَا إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا و بر بني‌اسرائيل [چنين سرنوشتي را] گذرانديم که شما مسلماً [با چنين سوء رفتاري،] دو بار در زمين فساد خواهيد کرد ۷ و مسلماً گردنکشي بزرگي خواهيد نمود.۸ __ ۷- در مورد اين دو فساد و گردنکشي، مفسرين احتمالات متعددي داده و براي هر کدام دلايلي ذکر کرده‌اند. از نظر تاريخي، معروف‌ترين آن دو، يورش بُخت‌النصر پادشاه بابل [عراق فعلي] در سال 586 پيش از ميلاد به بيت‌المقدس است که پس از کشتار وسيع يهوديان و آتش زدن مسجد [معبد- هيکل سليمان] و تخريب كامل آن، باقيمانده از کودکان و زنان و پيران اسير را به بابل برد که حدود نيم قرن بعد کورش کبير پس از فتح بابل آزادشان ساخت و به اورشليم بازشان گرداند و مخارج بازسازي معابد و ديار آنها را در اختيارشان نهاد. از نشانه‌هاي آيات بعد مي‌توان فهميد در هر دو واقعه دشمن توانسته است وارد «مسجد»، كانون هويت ديني و قومي آنان شده و آن را به كلي تخريب نمايد. اتفاقاً گزارشات تاريخي نيز بر دو بار تخريب مسجد [معبد- هيكل سليمان] در زمان بُخت‌النصر [587 پيش از ميلاد] و زمان وسپاسين امپراطور روم در سال 70 ميلادي حكايت مي‌كند. برحسب گزارش مؤرخين، در سال 70 ميلادي «وسپاسين» امپراطور روم در عكس‌العمل نسبت به شورش گستردة يهوديان در بيت‌المقدس به آن شهر حمله مي‌كند و پس از كشتار و خرابي فراوان، بسياري از يهوديان را از آن شهر اخراج و آواره مي‌سازد. ۸- علوّ و استعلا از همان روحيه خود برتربيني نژادي و تکبّر تاريخي اين قوم، که ريشه همه گردنکشي‌ها و تجاوز به حقوق همسايگان بوده، ناشي گشته و امروز نيز در قالب صهيونيسم جلوه‌گر مي‌باشد. فعل «قضي» در قرآن 21 بار به خدا نسبت داده شده است؛ بيش از همه به صورت اسم ظاهر الله و ربّ و ضمير سوم شخص «او» آمده است، که دلالت بر امر و حکمي مستقيم از طرف خدا مي‌کند. يک بار نيز «من» [قضيت] و بالاخره 4 بار با ضمير «ما» آمده است [حجر 66 (15:66) ، سبا 14 (34:14) ، قصص 44 (28:44) ، اسراء 4 (17:4) ] که نقش خود شخص و نيروهاي ديگر جهان را در اين قضاي الهي روشن‌تر نشان مي‌دهد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛