#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_165
❇️
#آیه129اعراف
💠قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما جِئْتَنا قالَ عَسی رَبُّكُمْ أَنْ يُهْلِكَ عَدُوَّكُمْ وَ يَسْتَخْلِفَكُمْ فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ (۱۲۹/اعراف)
🌱(قوم موسی) گفتند: هم پيش از آنكه نزد ما بيايی آزار میشديم و هم پس از آنكه آمدی! (پس چه بايد كرد؟) موسی گفت: اميد است پروردگارتان دشمن شما را نابود كند و شما را در اين سرزمين، جانشين آنان سازد تا ببيند شما چگونه عمل میكنيد.
🔹بنیاسرائيل توقّع داشتند پس از قيام موسی عليه السلام كارها يك شبه درست شود و كشور مصر، با همهی امكانات در اختيار آنان قرار گيرد و فرعونيان نابود شوند. از اين رو مدّعی بودند كه قيام حضرت موسی برايشان رفاه نياورده است، امّا در پاسخ آنان میفرمايد: پيروزی، نياز به شرايطی همچون صبر، تلاش وتوكّل دارد كه با فراهم شدن آنها، ياری الهی فرامیرسد.
🔹 رفاه و امنيّت، اوّلين خواستههای مردم از حكومتهاست. قالُوا أُوذِينا ...
🔹 مردم ضعيف الايمان، در هر شرايطی از انبيا توقّع رفاه دارند و در غير اين صورت از آنان نيز انتقاد میكنند. قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ ...
🔹 گاهی رهبران آسمانی، مورد انتقاد پيروان كمظرفيّت و كمتحمّل خود نيز قرار میگرفتند. «قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما جِئْتَنا»
🔹 اغلب مردم، سعادت و خوشی را در راحتی و آسايش میپندارند و نبود آن را ناكامی میدانند، غافل از آنكه اديان آسمانی برای تنظيم و جهت صحيح دادن به زندگی آمدهاند، نه برطرف كردن تمام مشكلات دنيوی مردم. مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما ...
🔹 مشكلات طبيعی و اجتماعی را بايد از راه طبيعی و با تدبير حل كرد، نه با اعجاز. (با توجه به آيه قبل «اصْبِرُوا»، و جمله: «بَعْدِ ما جِئْتَنا»
🔹 رهبر بايد انتقادها را بشنود و پيام اميدبخش بدهد. «عَسی رَبُّكُمْ»
🔹 ايمان به نظارت خداوند، مايهی دقّت و پرهيزكاری است. «يَسْتَخْلِفَكُمْ فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ»
🔹 حكومت بر مردم، وسيلهی آزمايش است، نه لذّتجويی. «فَيَنْظُرَ كَيْفَ»
۹- مردم در قبال حكومت مسئولند و با آن آزمايش میشوند. «كَيْفَ تَعْمَلُونَ» و نفرمود: «كيف أعمل»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔
@quranpuyan