♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣9⃣ تدبر در سوره 🔹منظور از دوبار افساد و سركشي يهوديان چيست؟ پاسخ دوم قسمت دوم آيات ۷-۵ كه‏" وَعْدُ أُولاهُما" و" وَعْدُ الْآخِرَةِ" آمده استفاده مى‏كنيم كه اين‏" عُلُوًّا كَبِيراً" مرحله سوم نيست، بلكه يكى از همين دو مرحله است، و از" لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ" مى‏فهميم كه اين‏" عُلُوًّا كَبِيراً" دومين مرحله افساد جهان‏شمولشان است، زيرا اين علو كبير پس از نخستين دخول در مسجد اقصى خواهد بود، و در جمع در آينده‏اى دور يا نزديك اين دو افساد با فاصله‏اى انجام خواهد شد، و اكنون كه ساليانى است كه صهيونيزم بين‏الملل با غصب فلسطين و تصرف قدس آغاز افساد جهان‏شمولش را كرده است ولى هنوز اين افساد جهانى نيست كه از نظر عقيدتى و سياسى و اقتصادى و ساير جهات، هنوز كلى و صددرصد نشده است، مى‏توان گفت كه اين جريان از آغاز تشكيل دولت صهيونى آغاز افساد نخستين است، تا چه پيش آيد. در آيه (۵)" وَعْدُ أُولاهُما" درباره تحقق يافتن نخستين افساد جهانشمول است كه پس از آن «بعثنا ...» است‏ آيا اين‏" عِباداً لَنا" بخت ‏النصر و همراهيان مشركش مى ‏باشند؟! هرگز! زيرا اولًا افساد يهوديان در آن هنگام جهانشمول نبوده، بلكه بدتر از افساد جزئى آنان، افساد بخت‏النصر بوده كه قدس را تصرف كرده، و اين يهوديان موحد بودند كه مأموريت يافتند" ادخلوا هذه القرية سجدا" گرچه اين موحدان تخلفاتى هم داشته‏اند، ولى بالاخره در برابر مشركان بخت‏النصرى غاصب شايستگى داشته‏اند، وانگهى‏" عِباداً لَنا" براى اين گروه مجاهدان نسبتى ويژه به خدا مقرر كرده است، پس اينان ويژگانى از مجاهدان خداپرست هستند كه از سراسر جهان اسلام با هماهنگى و نيروى ايمان پذيراى اين انگيزش ربانى هستند كه‏" بَعَثْنا عَلَيْكُمْ" و اصولًا «بعثنا» انگيزش ربانى است با جمعيت صفات كمال رحيمى و رحمانى، روى اين اصل آيا اين‏" عِباداً لَنا" بااين‏همه ويژگى‏ها كه مأموريت تار و مار كردن يهوديان افسادگر جهانى را دارند، همان بخت‏النصر و همراهيانش مى‏باشند؟ اين خود گمانى است منحرف و بخت‏النصرى. على الجمله «عليكم» و نه «اليكم» اينجا ويژگى سلطه‏گر اين انگيختگان ربانى را نشان مى‏دهد، كه نخست‏" عِباداً لَنا" بندگان ويژه خدا در ميان كل مكلفانند، و در ثانى‏" أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ" صاحبان نيروئى بس شديدند كه در برابر نيروى سلطه‏گر اسرائيلى پيروز مى‏باشند، و سوم‏" فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ" كل جايگاههاى سلطه‏گر اسرائيلى را در سراسر زمين شامل است، به‏ويژه فلسطين و جاهائى ديگر كه تحت سلطه مماس خود دارند و خواهند داشت، كه با جهاد پى‏گير اين‏" عِباداً لَنا" پراكنده و خوار خواهند شد. 📚تفسیر فرقان https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛