❇️پاسخ (عليه السلام) به سه اشكال و اعتراض بر آن حضرت‌ 💠‏" قالَ فَعَلْتُها إِذاً وَ أَنَا مِنَ الضَّالِّينَ فَفَرَرْتُ مِنْكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ فَوَهَبَ لِي رَبِّي حُكْماً وَ جَعَلَنِي مِنَ الْمُرْسَلِينَ وَ تِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّها عَلَيَّ أَنْ عَبَّدْتَ بَنِي إِسْرائِيلَ"  👈ضمير در" فعلتها" به كلمه" فعلة"- كه در آيه قبلی بود- برمی‌گردد و ظاهرا كلمه" اذا" مقطوع از جواب و جزاء است، و- بطوری كه گفته‌اند- معنای" حينئذ- در اين هنگام" را می‌رساند و كلمه" عبدت" از تعبيد است و تعبيد و اعباد به معنای بنده گرفتن است. 🔷‏و اين آيات سه‌گانه جوابی است كه موسی (ع) از اعتراض فرعون داده و از تطبيق اين جواب با اعتراضی كه فرعون كرد بر می‌آيد كه موسی (ع) اعتراض فرعون را تجزيه و تحليل كرده و از آن سه تا اشكال فهميده و در نتيجه به هر سه پاسخ گفته است: 🔸‏اول اينكه، فرعون از رسالت وی استبعاد كرده، كه چنين چيزی ممكن نيست، مگر ممكن است كسی كه ما سوابق او را كاملا می‌شناسيم و می‌دانيم كه مردی است چنين و چنان، رسول خدا شود؟ كه جمله:" أَ لَمْ نُرَبِّكَ فِينا وَلِيداً وَ لَبِثْتَ فِينا مِنْ عُمُرِكَ سِنِينَ" متضمن آن است. 🔸‏دوم اينكه، عمل او را زشت دانسته، و او را مفسد و مجرم خوانده، كه جمله:" فَعَلْتَ فَعْلَتَكَ الَّتِي فَعَلْتَ" متضمن آن است. 🔸‏سوم اينكه، بر او منت نهاده كه تو يكی از بردگان مايی، كه جمله‌" وَ أَنْتَ مِنَ الْكافِرِينَ" اشاره به آن است. ‏و طبع كلام اقتضاء می‌كرده كه نخست از اشكال دوم پاسخ گويد سپس از اعتراض اولش و در آخر از اعتراض سومش و موسی (ع) همين طور پاسخ داد. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan