❇️ و دليل قرب به خدا نيست! 💠وَ قالُوا نَحْنُ أَكْثَرُ أَمْوالاً وَ أَوْلاداً وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ (۳۵) قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ (۳۶) 🌱گفتند: «اموال و فرزندان ما بیشتر است، و ما عذاب نخواهیم شد.» (۳۵) بگو: مالک و صاحب‌اختیار من، برای هر کس که بخواهد، رزق و روزی را گشایش می‌دهد یا (آن را) تنگ می‌کند؛ ولی بیشتر مردم نمی‌دانند. (۳۶) سبأ [۳۵-۳۶] 🔷در اینجا به منطق پوشالی آنها كه در هر زمانی برای اثبات برتری خود متوسل می‌شدند و به اغفال عوام می‌پرداختند اشاره كرده، می‌گويد:" و آنها گفتند ما از همه ثروتمندتر و پراولادتريم" (وَ قالُوا نَحْنُ أَكْثَرُ أَمْوالًا وَ أَوْلاداً). ‏خداوند به ما محبت دارد هم اموال فراوان در اختيار ما نهاده، و هم نيروی انسانی بسيار، و اين دليل بر لطف او در حق ما و نشانه مقام و موقعيت ما در نزد او است" و ما (نور چشمی‌ها) هرگز مجازات نخواهيم شد"! (وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ‌). ⁉️‏مگر خداوند عزيز كرده‌های خود را هم مجازات می‌كند؟! اگر ما مطرود درگاه او بوديم اين همه نعمت چرا به ما می‌داد؟! خلاصه آبادی دنيای ما دليل روشنی بر آبادی آخرت ماست! 🔷بعضی از مفسران احتمال داده‌اند كه جمله" و ما نحن بمعذبين" دليل بر آن است كه آنها بطور كلی منكر قيامت و عذاب بودند. ولی آيات بعد نشان می‌دهد كه اين جمله ناظر به اين معنا نيست، بلكه منظورشان اين بوده كه آنها به دليل ثروتشان مقرب درگاه خدايند 🔷آيه بعد اين منطق پوشالی و عوام‌فريبانه را به عاليترين وجهی پاسخ می‌دهد و در هم می‌كوبد، روی سخن را به پيامبر ص كرده، می‌فرمايد:" به آنها بگو پروردگار من روزی را برای هر كس بخواهد گسترش می‌دهد، و برای هر كس بخواهد سخت می‌گيرد" (و اين‌ها همه طبق مصالحی است كه برای آزمون خلق و نظام زندگی انسان لازم می‌داند و ربطی به قدر و مقام در درگاه خدا ندارد (قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ).  👌بنا بر اين هرگز نبايد وسعت روزی را دليل بر سعادت، و تنگی روزی را دليل بر شقاوت شمرد" اما اكثر مردم از اين واقعيت بی‌خبرند" (وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ‌). ‏البته اكثريت ناآگاه و بيخبر چنين هستند و گرنه اين مساله برای آگاهان واضح و روشن است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan