♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۵۷-۳۵ سوره یوسف ۱- آیات ۴۰-۳۷ به بیان توحید و نفی شرک از زبان یوسف در جمع زندانیان پرداخته است. یوسف در آن‌جا برای نخستین بار با اعلام علنی ترک دین و آیین بت پرستی مردمان آن‌جا، آنها را هم به توحید و نفی پرستش بی دلیل معبودان دیگر دعوت کرد. مشابه اصحاب کهف . ۲- اولین کاربرد دین القیم در قرآن،در آیه ۴۰ که توسط یوسف برای دینی عاری از شرک بیان شده است. دین القیم ۵ بار در قرآن، یکبار هم بصورت دینا قیما بکار رفته است. ۳- سومین و چهارمین کاربرد ایمان بالله در قرآن در سوره یوسف ۴- ان الحکم الا لله در قرآن سه بار بکار رفته است یکبار در سوره انعام و دو بار در سوره یوسف ۵- گوینده آیات ۵۲ و ۵۳ کیست؟ یوسف یا زلیخا؟ با مطالعه آیات ۵۴-۵۰ اولین و معمول ترین برداشت مخاطب این است که آیات ۵۲ و ۵۳ نیز در ادامه جملات زلیخاست. اما اکثر مفسران و مترجمان بدو دلیل آنرا به یوسف منتسب کرده اند. یکی اینکه زلیخا قبلا به یوسف خیانت کرد و او را زندانی کرد لذا جا ندارد که بگوید بداند که به او خیانت نکردم اما اگر جمله متعلق به یوسف باشد یعنی که یوسف به عزیز مصر خیانت نکرده است. دلیل دوم اینکه سطح معرفتی آیه ۵۳ ،تاکید بر رحم خداوند برای در امان ماندن از نفس اماره و نیز به سرانجام نرساندن کید خائنین توسط الله نمیتواند جملات زلیخا باشد. 👈🏻در رد این نظر، توجه به نکات زیر لازم است: الف- ظاهر آیات صراحتا بر نقل این جملات توسط زلیخا دلالت دارد و ترک ظاهر ،دلیل قوی میخواهد. ب- آیات نشانگر ان است که اصلا یوسف در این محفل پادشاه مصر حضور ندارد و جملات یوسف تنها در آیات ۵۰ (هنگام برگرداندن فرستاده نزد پادشاه) و ۵۴ هنگام ملاقات با پادشاه منحصر میباشد. ج- آیات ۵۳ و ۵۴ در ادامه جملات زلیخا در آیه ۵۱ که به کار خود اعتراف کرده، یوسف را صادق خواند، بیانگر تحول و توبه زلیخاست که به الله ایمان آورده و او را رب خود میداند. و مراد از آیه ۵۲ نیز این است که در این مجلس در غیاب او به یوسف خیانت نکرده است. زندان کردن قبلی یوسف مشمول این آیه نیست چرا که در غیاب وی نبوده بلکه مطابق آیات ۳۲ و ۳۳ تهدید زلیخا به زندان در صورت عدم تمکین یوسف ، آشکار بوده و خود یوسف هم با اطلاع از ان، زندان را محبوب تر از این کار زشت میدانسته است. لذا این آیات در ادامه جملات زلیخاست. ۶- اینکه خواست و مشیت خدا بر تدابیر انسانها غالب است، بارها در سوره، هم برای خائنین و هم برای صالحین تکرار شده است ازجمله: ◀️ آیه ۴۲ از آنجا که زمان رهایی یوسف از زندان هنوز فرا نرسیده، تمایل و تدبیر یوسف برای سفارش به خادم رها شده از زندان برای وساطت یوسف نزد پادشاه، با فراموشی آن خادم ملغی و بی اثر میشود. ◀️ تدابیر یعقوب برای حفظ یوسف از جمله نگفتن رویای خود به برادران،و مقاومت اولیه یعقوب در نسپردن یوسف به برادران برای چرای گوسفندان، ◀️ مقاومت اولیه یعقوب در همراه نکردن بنیامین با برادران و سپس وثیقه و سوگند خواستن از آنها برای حفظ بنیامین و سفارش برداران باینکه هنگام ورود به مصر در معیت بنیامین از دروازه های متعدد وارد شوند ◀️ کید زلیخا برای به زندان افکندن یوسف به منظور خوار شدنش و حال انکه عزیزتر شد. ۷- فعل راود ۸ بار در قرآن بکار رفته است که یکبار آن در سوره قمر به طلب کردن مهاجمین، از لوط مهمانانش را اشاره کرده و ۷ بار هم در سوره یوسف در مصداقهای مختلف بکار رفته است. معنای مشترک آن طلب کردن مصرانه چیزی یا کسی علیرغم مخالفت خودش یا صاحبش می باشد. ۸- بیشترین تکرار کلمه تاویل در سوره یوسف ۹- آیات ۴۱، ۴۲ و ۵۰ نشان میدهد که حضرت یوسف (حتی بعد از علنی کردن دعوت و رسالت خود و دعوت به توحید) در مکالمه با دیگران طبق اعتقاد خودشان با انها صحبت میکرده و پادشاه مصر را رب آنها میخوانده است. آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛