❇️ 💠وانهم عندنالمن المصطفین الاخیار 🌱وآنهادرنزدماازبرگزیدگان نیکان هستند. 🔷در اینجا به ماجرای سه تن دیگر از بندگان و انبیاء اواب خود می پردازد و با ذکر آنان به پیامبر ص دلگرمی می دهد، می فرماید: ابراهیم و اسحاق و یعقوب افرادی نیرومند وبینا بودند، یعنی آنها قوای بدنی خود را در راه خشنودی و رضای خدا به کار می برند، ودر طاعت خدا و رساندن خیر به خلق و نیز در تشخیص حق از باطل بسیار کوشا بودند واز کنار هم قرار دادن این آیه با آیه 72 و 73 سوره انبیاء استفاده می شود که آنها امام بوده و مردم را به امر خدا بوسیله وحی هدایت می کردند. که اینها از آثار (ابصار) است و اداء زکات و اقامه نماز و انجام فعل خیرات از طرف آنها از آثار (ایدی ) می باشد. 🔷و در ادامه می فرماید: آنها را به خصلتی خالص و پاک ، خالص کردیم که عبارتست ازیاد خانه آخرت ، بطوریکه آنها مستغرق در یاد آخرت و پروردگارشان گشتند، لذا درراه رسیدن به کمال معرفت الهی نهایت تلاش را نمودند. بعضی مفسران دار را به معنای دنیا گرفته اند که در این صورت معنا چنین خواهد بود که ما آنها را برای دار دنیاخالص کردیم ، یعنی مادامی که دنیا برقرار باشد ذکر خیر آنها بر سر زبانها جاری خواهدبود لیکن معنای اول مناسبتر است . 🔷در ادامه فرمود: آنها در نزد ما از بندگان برگزیده و از نیکان هستند. (اصطفاء) ملازم با تسلیم شدن مطلق در برابر خدای متعال در مرحله عقیده و عمل است ، بطوریکه انسان دارای عقیده نیک و عمل صالح شود، لذا غوطه ور شدن انسان دریاد آخرت و لقاء پروردگار و متمرکز شدن و صرف همه قوا و هم و غم او در راه آن وریشه دار شدن این خصیصه در او، باعث می شود که معرفت انسان درباره خدا به کمال رسیده و نظرش در تشخیص عقاید حق ، صحیح و مصاب گردد و در سلوک راه بندگی خدا بصیرت بیابد و از هر کسی که از یاد پروردگارش اعراض کرده و جز زندگی دنیا رانمی خواهد، روی گردان شود چون نهایت درک چنین کسی همین حیات اندک مادی است همچنانکه خداوند در شأن چنین افرادی می فرماید (فاعرض عن من تولی عن ذکرنا ولم یرد الا الحیوه الدنیا ذلک مبلغهم من العلم . ای رسول ما از کسانی که از یادما اعراض می کنند و به جز حیات دنیا نمی طلبند، اعراض کن چون دنیا نهایت حددریافت علمی آنهاست‌) 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan