♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان یوسف : ۵۶ و اين چنين براي يوسف در سرزمين مصر مقام و موقعيت [=امکانات رشد استعدادها و خدمت به بندگان] فراهم ساختيم، [به گونه‌اي که آزادانه] هر کجا بخواهد مسکن گزيند؛ ۶۷ ما هر که را بخواهيم [=شايسته بدانيم] به رحمت خويش مي‌رسانيم و پاداش نيکوکاران را ناديده نمي‌گيريم.  ۶۷- ذکر آزادي او در انتخاب جا و مکان براي اسکان و مقام گزيدن، بي ارتباط با تنگناي چاه، حسادت برادران يا زندان زليخا نيست؛ بدخواهان يوسف دنيا را بر او تنگ کردند، ولي پروردگارش همه مصر را ميدان عمل و اقتدار او قرار داد. یوسف : ۶۷ وَقَالَ يَابَنِيَّ لَا تَدْخُلُوا مِن بَابٍ وَاحِدٍ وَادْخُلُوا مِنْ أَبْوَابٍ مُّتَفَرِّقَةٍ وَمَا أُغْنِي عَنكُم مِّنَ اللَّهِ مِن شَيْءٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَعَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ  و [هنگام اعزام آنها] گفت: اي پسران من! از يک دروازه [به شهر] داخل مشويد، بلکه از دروازه‌هاي مختلف وارد شويد ۷۱ [تا تعداد شما موجب نگراني مرزبانان نشود] و من [با اين توصيه‌ها] شما را بي‌نياز به [ياري خواستن از] خدا نمي‌کنم، ۷۲ حُکم تنها به دست خداست، بر او توکل کرده‌ام و اهل توکل تنها بر او بايد تکيه کنند.  ۷۱- کلمة «باب» [به صورت مفرد و جمع] ۲۷ بار در قرآن تکرار شده که حدود يک سوم آن [از جمله ۵ موردي که در سوره يوسف آمده] جنبه حقيقي، يعني همان در ورودي خانه يا دروازه شهر را دارد و بقيه موارد جنبه مجازي، يعني راه ورود به حريم و محيطي ديگر [مثل جهنم، بهشت، آسمان] دارد. راه حل يک مسئله و ورود به آن براي گشودن گِره نيز معنايي است که از اين آيه مي‌توان استنباط کرد! به عبارتي ديگر، توصيه يعقوب به پسران خود مي‌تواند مفهوم جانبي مأيوس نشدن از تلاش براي رسيدن به مقصود و استفاده از هوش و استعداد خود در به کار بستن شيوه‌هاي مختلف باشد [والله اعلم]. آية ۱۸۹ سوره بقره (۲:۱۸۹) [...وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَى وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا...] به رغم ظاهر ساده‌اش، دلالت بر همين ورود به مسئله از مسير درست مي‌کند. ۷۲- اين سخن حاوي حکمتي توحيدي است که هرگز نبايد بر تدابير خود در زندگي تکيه مطلق کرد و توکل بر خدا را فراموش نمود. اين حکمت از امام علي(ع) است که خدا را در فسخ شدن تصميم‌ها[ي به ظاهر قطعي] و بازگشودن گره‌ها[ي به ظاهر ناگشودني] شناختم [نهج البلاغه حکمت ۲۵۰ و در بعضي نسخ ۲۳۶]. https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛