♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره حجر ❓در آیات انتهای سوره حجر منظور از مقتسمین کیانند؟ و چگونه قرآن را بخش بخش کردند؟ عذابشان چه بود؟ وَقُلْ إِنِّي أَنَا النَّذِيرُ الْمُبِينُ ﴿۸۹﴾و بگو من همان هشداردهنده آشكارم (۸۹) كَمَا أَنْزَلْنَا عَلَى الْمُقْتَسِمِينَ ﴿۹۰﴾همان گونه كه [عذاب را] بر تقسيم‏ كنندگان نازل كرديم (۹۰) الَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِينَ ﴿۹۱﴾همانان كه قرآن را جزء جزء كردند (۹۱) پاسخ ۳ : از میان اقوال و احتمالات مطرح،با توجه به سیاق آیات سوره حجر گزینه های ۴-۱ که به تلاش برخی از مشرکان برای مبارزه با قرآن دلالت دارد،قابل پذیرش می باشد. در آیه ۹ بر حفظ قرآن نازل شده بر پیامبر و در دسترس مردم توسط خداوند تاکید شد(که تنها تاکید اینگونه در کل قرآن است). در آیات ۹۰ و ۹۱ به مقتسمینی که قرآن را جزء جزء کردند اشاره شده است. این امر می تواند قرینه ای باشد بر اینکه هدف مقتسمین محو و نابودی قرآن بوده است. گزینه ۵ با توجه به اینکه در آن هنگام تعداد مسلمانان حتی ظاهری، آنقدر نبوده که بخشی از آنها بخواهند بخشی را عمل کنند و بخشی را عمل نکنند. هم چنین هنوز بیش از نیمی از محتوای قرآن و ازجمله احکام عبادی هم نازل شده که این کار مفهوم داشته باشد. ضمن اینکه گزارش تاریخی هم در این زمینه که مرتبط با سوره حجر باشد در دست نیست. سالها بعد در مدینه تنها در سوره نسا خداوند از منافقینی که میخواهند بین خدا و رسولش جدایی اندازند و می گویند نومن ببعض و نکفر ببعض ،نام برده است. گزینه ۵ هم قابل قبول نیست زیرا در هیچ کجای قرآن، کتب آسمانی قبلی را با قرآن نام نبرده است. احتمال ۷ هم قابل قبول نیست زیرا در سوره حجر که مکی است هنوز اهل کتاب به اسلام دعوت نشده اند تا چالشی با پیامبر و قرآن داشته باشند که بخواهند بخشی از قرآن را قبول و بخشی را رد کنند. گزینه ۸ هم بلحاظ نحوی پذیرفته نیست. "الذین جعلوا..." صفت است برای اسم معرفه قبل از خودش، یعنی المقتسمین. اگر بین این دو جزء رابطه‌ای نبود، ان مشبهه بالفعل سر الذین می آمد تا نشان دهد، جمله استینافی است. لذا منظور قریشی هستند که برای مقابله با قران ،انرا قسمت قسمت کردند( یا برای آوردن مثل آن یا اتهام زدن های مختلف به آن که در خود قرآن و سوره های قبلی هم به این امر اشاره شده است . یا اینکه در ایام حج در مبادی شهر تقسیم شده و هر کدام بخشی از قران را برای مسافرین قرایت و انرا نقد و هجو میکردند) اما اگر مقتسمین،از قریش بودند، چه عذابی بر آنها نازل شده است؟ هر چند در برخی تفاسیر روایاتی دال بر هلاکت فردی و ناخوشایند این افراد ذکر شده،اما خیلی قابل اعتماد تاریخی نیست. در خود آیات هم صحبتی از نزول عذاب نیست. بلکه از جمله قل انی انا النذیر المبین مفسران برداشت انذار از عذاب نموده و جمله کما انزلنا علی المقتسمین را به معنای عذاب نازل شده بر مقتمسین فرض کرده اند. حال انکه حتی اگر آیه اول انذار از عذاب باشد،آیه دوم نیز باید به همین مفهوم باشد یعنی مردم را از عذاب انذار بده همانگونه که مقتسمین را هم انذار داده بودیم. اما با توجه به آیات ۸۵ و ۹۲ و ۹۳ که صحبت از قطعی بودن قیامت و بازخواست از اعمال است، انذار پیامبر هم باید حاوی همین موضوع باشد.این مفهوم با کنار گذاشتن آیات فرعی که حاوی نکاتی به شخص پیامبر است و پشت سر هم گذاشتن آیاتی که وظیفه ایشان در قبال سایرین را بیان میکند، قابل استنباط است. و در نهایت یعنی مردم و بندگانم را انذار کن از مواخذه اعمالشان در قیامت همانطور که قبلا مقتسمین را هم انذار کردیم. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛