♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹 نکات و پرسش های تفسیری سوره الحجر پیشگوئی های تحقق یافته در آیات ۵۱ تا ۵۶ الطافی را که به حضرت ابراهیم شده به یاد می آورد با این پیشگوئیِ تلویحی که ای پیامبر برای تو نیز الطاف خودمان را منظور کرده ایم که به وقتش ارائه میکنیم . در آیات ۵۷ تا ۸۴ سرگذشت دو قوم از اقوام پیشین را ذکر کرده که اصرار در تکذیب و نافرمانی پیامبرشان سبب اضمحلالشان شد ، و در این یک پیشگوئیِ تلویحی نهفته است که ای پیامبر فعالان مخالفان تو نیز بزودی تغییر رویه خواهند داد یا مضمحل خواهند گردید . هفت درب جهنم در آیه ۴۴ درباره جهنم توصیفی ندارد فقط به ذکر این نکته کفایت نموده که جهنم هفت درب دارد که هر کدام برای قسمتی از آنان است. اینکه جهنم هفت درب داشته باشد چه اهمیتی دارد؟ مثلاً اگر شش یا هشت درب می داشت چه فرقی می کرد؟ باید توجه داشته باشیم که مفاهیمی مانند قیامت و جهنم و بهشت و امثال آنها، چیزهائی است که ما هیچ راهی برای درک آنها نداریم. همانطور که جنینِ داخل رحم هیچ راهی برای درک این جهان ندارد. همینطور است درباره جهنم و اینکه «درب»هایش هفت تاست. باید بدانیم قرآن به زبان مخاطب صحبت کرده و باید بفهمیم که «هفت درب» یعنی «راه های ورودی متعدد». و چنین بنظر می رسد که علت متعدد بودن راه های ورودی طبقه بندی آنها برحسب نوع گناهان باشد. اما در هر حال، هرچه باشد، فرقه ایی با هم دارند و ورودی هایشان جداست و شاید هم «هفت درب» کنایه ای از این باشد که «در اول» ورودی اصلی است و آنچه بین «در اول» و «در دوم» هست جایگاه کسانی است «جرائم سبک تر» دارند تا آنکه به در هفتم برسد که آنها «جهنمی در جهنمی در جهنمی ...» بوده، و صاحب بدترین و سنگـــین ترین و غیرقابل بخشش ترین گناهان باشند که جایشان در آنجا است. چشمت دنبال «اموال» نباشد با توجه به آیه ۸۸ طبعاً کسی باید مانند رسول اکرم(ص) باشد تا معنی این سخنان را به خوبی بفهمد زیرا ما مردم عادی که اسیر محسوسات هستیم دائماً آنچه را که در دست مردم است از قبیل اموال و اعتبارات اجتماعی و نعمتهائی مانند سلامت و زیبایی و فرزندان خوب و موقعیت های مناسب را می بینیم و چیزی را که نمی بینیم، همان چیزهائی است که از نوع «سخن» است. در این آیه به پیغمبر می فرماید تو با دیگران فرق داری و نعمتی که به تو داده ایم بسیار بسیار بالاتر است از آنچه به مردم داده ایم و لذا متوجه همان باش و چشمت را روی جزئیات نعمت هائی که به دیگران داده ایم متمرکز نکن. آیا پیامبر به دنبال مال و جاه بوده و از اهمیت قرآن غافل بوده؟ قطعاً اینطور نیست و دلایل زیادی می توان آورد که نشان دهد پیامبر دنبال فضایل اخلاقی و انسانی و کمال و تعالی روح بوده است. با توجه به «درس» و «درب»، چنین می فهمیم که پیامبر برای پیشبرد رسالتش ممکن است گاهی چنین آرزو می کرده که اگر مثلاً مال فراوانی می داشته که بوسیله آن اسلام را پیش می برده چه خوب می شده که در این آیه به آن حضرت توجه می دهد که برای پیشبرد رسالت قرآن، آن هفت سخن تصدیق کنندهء یکدیگر مؤثرتر است تا آنچه در دست «گروه هائی از مردم» می بینی. با توجه به آنچه عرض کردیم این کلمه «آنان» که در نیمه دوم آیه آمده (یعنی لا تحزن علیهم) به مسلمانان منطبق می شود که اکثراً فقیر بودند و اینطور معنی می دهد که ای پیامبر عزیزمان برای پیگیری رسالتت بیشتر به نفوذ قرآن و «آن هفت سخن مصدق یکدیگر» اهمیت بده نه مال و جاهی که به گروه هایی از غیر مسلمانان داده ایم و ضمناً برای مسلمانانی که از آن مال و جاه بی بهره اند اندوهگین مباش زیرا آنها هم این نعمت بزرگ را دارند که پیرو تو اند و اسلام را دارند و از نعمت بزرگ قرآن و آن هفت سخن مصدق یکدیگر بهره می برند. ادامه دارد.... از تفسیر مرحوم جمال گنجه ای https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛