♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول منظور از قسم های ابتدای سوره آيه 1 ـ قسمى به طور است كه فرودگاه دومين وحى از نظر منزلت وحيانى پس از قرآن است، كه به طور مطلق يا طور ايمن و طور سينا، در دوازده جاى قرآن تكرار شده، چنانكه خود اين وحى در آيه دوم و سوم به نام كتاب مسطور در رقى منشور آمده، كه كلا از نظر زمانى بر قرآن مقدم است. وَ كِتَـب مَّسْطُور _…_2_ فِى رَِّ مَّنشُور _…_3_ وَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ _…_4_ و به كتابى نگاشته شده; _…_2_ در طومارى گسترده; _…_3_ سوگند به آن خانه ى آباد. ]: كعبه و قلب حضرت محمد[ _…_4_ آيه 4 ـ سپس در آيه (4) به بيت معمور سوگند ياد شده كه مقصود آبادترين فرودگاه و منزلگاه قرآنى است كه از نظر مكانيش كعبه مكرمه، و از نظر مكانت و منزلتيش قلب حضرت محمد(صلى الله عليه وآله) است. و مگر طور و قلب موسى(عليه السلام) بيت وحيانى آبادى نيست كه اينجا آبادانى گوئى ويژه قرآن آمده؟ پاسخ اين است كه چنان كه تمامى وحى ها و دانسته هاى غير وحيانى در برابر وحى ربانى دانسته هايى مطلق نيست، وحى هاى ربانى نيز كلا در برابر قرآن گوئى وحى نيست كه آبادانى به معنى ابديت وحى در انحصار آن قرار گرفته است.  سقف مرفوع هم نمونه بارزش همين قرآن است كه كل مكلفان را در زير سقف بلندش همچنان از گزند حوادث نگهبان است، كه گوئى سقفهاى ساير وحى هاى ربانى نگهبان نيست، و در حقيقت آبادانى و سقف بلند قرآن از تمامى آبادانيها و سقفهاى وحيانى برتر است.  نمونه اى بس فروتر از سقف مرفوع قرآن سقف بلند كل آسمانهاست كه جسم و جانش بسى كمتر از جسم و جان محمدى است، اين جسم كوچك كه در شب معراج بر تمامى آسمانها عروج كرد و پاى بر فرِ عالم تكليف نهاده، از جنة المأوى هم فراتر رفت، و روحش فرودگاه وحى قرآنى است كه از كل وحى هاى آسمانى بر ملاء اعلى، و نيز از تمامى وحى هاى پيامبران فراتر است.  اينجا آخرين مورد قسم به بحر مسجور است كه وحدتش و شعله جوشانش نمايانگر قدرت قيامت مرگ است، كه در آن هنگامه كل درياها به جوش مى آيند. در نتيجه اين قسمهائى كه خود سوگندهايى به نمودها و نمودارهاى عذاب اخروى است، كه از نظر براهين وحيانى توارت و قرآن و از نظر كونى آتش افروزى قيامت مرگبار مى باشد، خود گواهى بر واقعيت عذاب به روز رستاخيز است از تفسير فرقان http://yon.ir/Qp8763 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan