♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره برداشتي متفاوت از ايات حضرت در سوره صاد بخش دوم با توجه به آیه 43 یعنی در اثر عمل آن طاغوت و خستگی مفرط آنحضرت، پیروانش از دورش پراکنده شده بودند که با توجه به کمک الهی از طریق چشمه خنکی که از نزدیکِ زیر پایش جوشیده بود ، هم آب خنک و هم حمام آب سرد قوایش را به او باز گرداند و او دوباره با قوت و صلابت قبلی، و بلکه هم قوی تر از قبل، از جلوی طاغوت درآمد، که این حالت جدیدش سبب شد پیروانش به دور او برگشتند و عده ای دیگر را هم با خود آوردند، که اینک معادله تغییر کرده و او قوی تر از قبل و طاغوت ضعیف تر از قبل شده ، و هنگام مقابله جدی فرارسیده بوده است. ید : کلمه ید نیز به همان معنایی که فورا به ذهن می آید در اینجا کاربرد ندارد زیرا در همان پاراگراف آن پیامبران عالیقدر را «اولی الایدی» توصیف فرموده ، یعنی صاحبان دستها ، و مگر سایر پیامبران بی دست بودند؟! بلکه ید در اینجا به معنی قوت و نیرو میباشد که در جای دیگرِ قرآن در جمله یدالله فوق ایدیهم آمده است . یعنی اینک حضرت ایوب که اینک به علت برگشت پیروانش ، و نیز همانقدر پیروِ جدید قویتر ازسابق شده و در عوض طاغوت نیز با ریزش نیرو مواجه گردیه و ضعیف تر از قبل شده ، می باید مجددا با طاغوت طرف بشود و احیانا ضربه نهائی را به طاغوت بزند و او را مغلوب کند . ضغثا و فاضرب : همریشه با کلمه ضغثا را در عبارت «اضغاث احلام» در سوره یوسف داریم و لذا معنی ضغث در اینجا چیزی است که هویت و تشخص خاصی ندارد و اگر با «نیرو»ی فوق الذکر قرین باشد به معنی سیاهی لشکر خواهد بود، یعنی ای ایوب لازم نیست نیروهای مومن دوآتشه ات را اختیار کنی بلکه از همین آدمهای معمولیِ دم دستی کسانی را «خذ» (بگیر) کن و با همانها او را (یعنی آن طاغوت را) بزن ، یعنی اینکه او را از اریکه قدرت بکش پائین تا دیگر نتواند تو را دچار نُصب و عذاب کند . لاتحنث : همریشه با این کلمه را در سوره واقعه دیده ایم ، آنجا که فرموده و کانوا یصرون علی الحنث العظیم . که معنیی در حدود گناه بزرگ میدهد، بنابر این ، این «لاتحنث» ، در اینجا ، یعنی اینکه ای ایوب! ای پیغمبرما! حالا که اوضاع فرق کرده و با اندک نیروئی میتوانی آن طاغوت را بزنی، بزن، ولی از حد نگذران (مثلا لازم نیست او را بکشی و تمام ایل و تبارش را نابود کنی و چه و چه کنی) که اگر چنین کنی دچار «حنث» (در اینجا یعنی اسراف) شده باشی. خطای حضرت ایوب چه بود؟ خطای آن پیامبر خدا این بود که در مورد مبارزه با طاغوتِ زمان خویش چشم به آسمان دوخته و انتظار روشهای اعجازی داشت و در این فکر نبود که به روش های انسانی از قبیل مبارزه رودررو و پیگیری در آن نیز میتواند کار حق طلبانه اش را پیش ببرد.] آقای جمال گنجه ای https://cutt.ly/dyyhHpm ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛