♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹برداشت هایی از سوره صافات (بخش آخر ) همانطور که رزق و نعمات بهشتی بندگان مخلص خدا با دیگر راه یافتگان بهشت (طبق سوره واقعه) فرق میکند، ممکن است مقام و رتبه های آنها هم، از هم متمایز بوده و بعضی بر بعضی دیگر برتری داشته باشند‌. لذا ممکن است آیه ۴۱ صافات با آیه ۱۶۴ ارتباطی داشته باشد: "رزق معلوم" "مقام معلوم"، بنابراین احتمال دارد مسبحون در آیه ۱۶۶ علاوه بر فرشتگان ناظر بر عبادالله المخلصین هم باشد که هر کدام بنا بر مقام و منزلتشان خداوند را آنطور که شایسته و بایسته اوست تنزیه و تسبیح میکنند، همچون تسبیح حضرت یونس که مورد عنایت خدا قرار گرفت و باعث نجات او از شکم ماهی شد(۱۴۳) همچنین بنظر میرسد عبارت نعمه ربی در آیه ۵۷ تداعی کننده عبارت "انعمت علیهم" در آیه ۷ سوره حمد هم باشد یعنی همان نعمت داده شدگانی (هدایت یافتگانی)که میتوان در نیل به صراط مستقیم (عبودیت خالصانه خدا) از آنها الگو گرفت. در این راستا میتوان آیات ۱۱۸ و ۱۱۹ در مورد حضرت موسی و هارون را مثال زد: " و هدینهما الصراط المستقیم- و ترکنا علیهما فی الاخرین" یا آیه ۹۹ در مورد حضرت ابراهیم:" و قال انی ذاهب الی ربی سیهدین" همچنین ممکن است منظور از قلب سلیم، بالاترین مرتبه از نفس مطمئنه باشد که حضرت ابراهیم به آن رسیده بود‌ گویی قلب او همچون ملا اعلی در برابر هر نوع شیطان سرکشی با ذکر " لا اله الا الله " نفوذ نا پذیر شده بود. با توجه به موارد فوق بنظر میرسد خداوند با ارائه چند نمونه عینی و تاریخی از سرگذشت بندگان مخلص و برگزیده اش که در ایمان و عمل صالح پیشگام و سرآمد زمان خود بودند، از ما میخواهد که از بندگی خالصانه آنها سرمشق بگیریم(لمثل هذا فلیعمل العملون) و همچون کسانی نباشیم که با طغیان و سرکشی از حدود و مرزهای الهی یا با تقلید کورکورانه از آبا و اجداد گمراهشان به نفس خود ظلم کرده و دچار عاقبت شومی شدند (فنظر کیف کان عقبه المنذرین). همچنین ممکن است تشبیه میوه های درخت زقوم به رئوس شیاطین، ثمره ظلم به نفس های انسان سرکش و طغیانگر باشد. 🖌ارسال شده توسط سرکار خانم معصومیان از قرآن آموزان دوره نخست روش ساده فهم قرآن https://v.ht/saffat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛