زن در آینه قرآن 🌱مقایسه آسیه و مریم سلام الله علیهما در قرآن و کتاب مقدس: بخش اول؛ 🔸قرآن درحالی دو زن(آسیه و مریم) را الگوی همه مومنان عالم (اعم از زن و مرد و شاید همه مسلمانان و مسیحیان و یهودیان مومن) معرفی نموده است، که یک نفر از ایشان مادر پیامبر دین مسیحیت و دیگری مادر معنوی یا مادرخوانده پیامبر دین یهودیت است. همین مبحث (یعنی الگو بودن مادران پیامبران دو دین اصلی جهان) بسیار محل تأمل بوده و قابلیت بررسی دارد ولی از این بحث که بگذریم، سوالی مطرح می شود که اگر این دو فرد تا به این حد از مقام بالایی برخوردارند در کتب مقدس این دو دین تا به چه اندازه به آنها پرداخته شده و چه توصیفاتی از ایشان در آن ادیان شده است؟ این دو زن والا مقام چه جایگاهی در نزد پیروان این ادیان دارند و آیا به کمک متون مقدس آنها می توان به خصوصیات بیشتری از ایشان دست یافت که اطلاعات ما را در این زمینه تکمیل نماید؟ 🔻آنچه در ابتدا به نظر می رسد آن است که قاعدتا می بایست در متون مقدس این دو دین مطالب بسیار بیشتری از ایشان پیدا نمود، اما در حقیقت چنین نیست ... 🔸حضرت آسیه در کتاب مقدس واقعیت آنست که در مورد حضرت آسیه مادرخوانده حضرت موسی، هیچ مطلبی در کتاب مقدس پیدا نمی‌شود و بر طبق آنچه در فصل دوم سفر خروج فرازهای 5 تا 10 آمده است این دختر فرعون بود که موسی را از آب گرفت و سپس او را به فرزندی قبول کرد، بدون آنکه فرعون یا همسرش نقشی در این واقعه داشته باشند همچنین در مورد ایمان آوردن حضرت آسیه و دیگر مطالب نیز در کتاب مقدس اثری یافت نمی شود و در مورد حضرت آسیه هرچه وجود دارد از منابع اسلامی است و بر این اساس نمیتوان میان آموزه ای اسلامی و یهودی مقایسه ای انجام داد. 🔸حضرت مریم در کتاب مقدس حضرت مریم نیز هرچند در الهیات مسیحی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است تا جایی که در قرون وسطی مقامی برای حضرت مریم مطرح گردید که از حد الوهیت پایین‌تر اما از مرتبه فرشتگان و مقدسان بالاتر بود و حتی در برخی جوامع از جمله در میان مسیحیان جزیرة العرب، اعتقاد به تثلیث و پرستش مریم در کنار خدا و عیسی رواج داشته؛ اما در خود کتاب مقدس بـا وجود آنكه در موارد مختلفي از حضرت مريم يـاد شده اما مطلب شایان و در خورد توجهی در مورد شخصیت ویژه ایشان پیدا نمی شود. در این کتاب هيچ نشانه اي كه حكايت از برتري و برگزيدگي او باشـد، تـا پـيش ازسخن گفتن خداوند با وي وجود ندارد. بر اساس اعتقـاد مـسيحيان، آنچـه موجـب انتخاب مريم به عنوان مادر و به دنياآورنده عيسي مسيح بود، صـرفاً يـك انتخـاب بود كه از جانب خداوند و با حكمت او انجام گرفت. 🔻انحصار مریم س در دو ویژگی اعطایی نه اکتسابی در انجیل در اين كتاب، صرفا دو ويژگـي "منعم " و "مبارک بودن" را مي توان در مورد ایشان به دسـت آورد. در يـك ويژگـي، خداوند نعمت دادن به مريم را لطف و عنايت خود دانسته (منعم) و «مبارك بودن » نیز یعنی او سـبب بركـت براي قوم خود بوده است. اعتبار و منزلت مریم در قرآن متکی به خود اوست، او بدون فرزندش عیسی هم شخصیتی بافضیلت است این مطلب بارها به تائید قرآن رسیده است . و این ارزش به سبب اعمال و کردار او است نه تنها به جهت مادر عیسی بودن. اما در کتاب مقدس، ارزشمندی و اعتبار مریم‌(س) به جهت عیسی‌(ع) است و درصورتی سخن از مریم می شود که نامی از عیسی مسیح درمیان باشد. ⏪این مطلب ادامه دارد... 🔍 پژوهشگر: دکتر نفیسه آذربایجانی ┈┈••✾••┈┈ 💠راه سوم ⏩@rahesevvom