📌تکذیب کنندگان دین از هر قومی و آیینی باشند راه به جایی نمی برند
🔷در اين قسمت فرمود که درست است ما درباره يهوديها حالا اين حرف را زديم؛ اما هر ملّتي اين طور است، اختصاصي به يهوديها ندارد.
🔹اين ﴿وَ تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَ مَا يَعْقِلُهَا﴾؛اين مَثل دو تا خاصيت دارد: يکي سطح ممثّل را پايين ميآورد، يکي دست فکر مخاطبان را بالا ميبرد، تا همسطح بشوند و بفهمند.
🔹اگر مطلب اوج بگيرد، دست فهم مخاطب پايين بيايد که دسترسي به آن ندارد. اين يا «اقْرَأْ وَ ارْقَهْ» بالا ميآيد، بالا ميآيد، ميفهمد يا با مَثل ميفهمد. اگر مَثل اين قدرت را داشت که دامنه ممثّل را پايينتر بياورد که در دسترس فهم مخاطب قرار بگيرد و اگر کمک ميکند که دست فهم مخاطب يک مقدار بالاتر بيايد، اين محاذات برقرار ميشود و ميفهمد. خاصيت مَثل اين است؛ اما زمينه بايد باشد،
🔹فرمود: ﴿وَ تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ﴾؛ اما ﴿وَ مَا يَعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾، فرمود ما اين را پايين آورديم؛ اما اين طور نيست که عوامانه حرف بزنيم. ما مطلب را طرزي قرار ميدهيم که عوام بفهمد. هرگز حرف عوامانه نداريم، چون حکمت است. ممکن نيست وليّي از اولياي الهي حرف عوامي بزند، هيچ ممکن نيست. عوامي يعني بيمغز؛ اما حرفي که عوام بفهمد فراوان است. عوامفهم حرف زدن مطلبي است، عوامانه دهن باز کردن مطلبي ديگر است. فرمود ما هر چه ميگوييم حکمت است؛ اما طرزي اين را پايين ميآوريم که توده مردم هم بفهمند. نه با الفاظ پيچيده حرف ميزنيم، نه بدون برهان سخن ميگوييم...
📝فرازی از
#درسگفتار سوره جمعه جلسه هفتم (تمام بحث را در صوت فوق گوش کنید)
آیت الله
#جوادی_آملی #تفسیر_سوره_جمعه #سوره_جمعه #جمعه
🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom