🔅🔅🔅 📌نگاشت7:نکته های تفسیری آیه 1 سوره اخلاص(توحید) ▪ «اللهُ»: اسم خاصّ آفریدگار هستی است. ▪ «أَحَدٌ»: یکتا. یگانه. ✅ ۱ - خداوند، آموزنده توحید به پیامبر(ص) (قل هو اللّه أحد) ✅ ۲ - پیامبر(ص)، مأمور آموختن توحید به مردم (قل هو اللّه أحد) ✅ ۳ - کلمات توحید، باید بر زبان جارى گردد. (قل) ✅ ۴ - ذات خداوند، در نهایت خفا و دور از حواس انسانى است. (هو) ▪ در ترکیب آیه شریفه، چند وجه گفته شده است; از جمله این که: «هو» مبتدا و «اللّه» خبر و «أحد» خبر دوم است. از آن جا که مرجع ضمیر در کلام ذکر نشده، به دست مى آید که ذهن مخاطبان را تنها با کلمه «او» مى توان متوجه ذات خداوند ساخت. ✅ ۵ - وحدانیت خداوند، حقیقتى ثابت و واقعیتى انکارناپذیر است. (هو اللّه أحد) ▪ ترکیبى که بسیارى از ادیبان و مفسران براى آیه شریفه پذیرفته اند، این است که: «هو» ضمیر شأن و جمله «اللّه أحد» مفسر آن باشد که در حقیقت مرجع ضمیر خواهد بود. آوردن ضمیر شأن، بیانگر عظمت مطلب و تثبیت آن است; یعنى، حقیقت و واقعیت این است که خداوند یکتا است. ✅ ۶ - توحید، داراى اهمیتى به سزا و قابل توجّه (قل هو) ✅ ۷ - «اللّه»، نام خاص خداوند (اللّه) ✅ ۸ - خداوند، تنها معبود شایسته عبادت است. (اللّه أحد) ▪ برخى از اهل لغت اصل کلمه «اللّه» را «إله» مى دانند. فعل «اَلَهَ»; یعنى، عبادت کرد، در این صورت «إله»، به معناى معبود خواهد بود (مفردات راغب). ▪ کلمه «اللّه» با آن که علم است، مى تواند ناظر به معناى لغوى «إله» نیز باشد. در این صورت مراد از «وحدت معبود»، این است که سایر معبودها، دروغین و پندارى اند و شایسته عبادت نیستند. ✅ ۹ - ذات خداوند، حیرت افزا و غیر قابل شناخت است. (اللّه) «اَلِهَ»; یعنى، متحیر ماند. برخى اهل لغت در کلمه «اللّه»، این معنا را مقصود مى دانند. (مفردات) ✅ ۱۰ - خداوند، در ذات و صفات، یکتا و بى نظیر است. (أحد) ▪ درباره «أحد» معانى متعددى گفته شده است; از جمله این که: «أحد»; یعنى، کسى که در ربوبیت، ذات و صفات خویش دوم ندارد. (تاج العروس) ✅ ۱۱ - خداوند، با چیزى ترکیب نمى شود. (أحد) ▪ برگزیدن تعبیر «أحد» بر «واحد»،به این دلیل است که «واحد»، در شمارش قرار مى گیرد و ممکن است چیزى به آن ضمیمه شود; ولى «أحد» چنین نیست. (مجمع البیان) ✅ ۱۲ - خداوند، بسیط است و اجزا، اعضا، جنس و فصل ندارد. (أحد) برخى از اهل لغت گفته اند: احدیت خداوند، به این معنا است که او قابل تجزیه نیست. (تاج العروس) ✅ ۱۳ - تعدد درباره خداوند، امکان پذیر نیست. (أحد) ▪ در فرق «أحد» و «واحد» گفته شده است که مى توان براى «واحد» دومى قرار داد; ولى «أحد» چنین نیست; زیرا «أحد» تمام جنس خود را فرامى گیرد. (مجمع البیان) 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom