🔸ادامه👇 ❕امام صادق علیه السلام در وصف امامان فرمود ؛ « از لغزشها محفوظند و از هر گونه زشتى و زشتكارى مصون » 📚 الكافي ج 1 ص 204 امام رضا عليه السلام فرمود ؛ « امام، از گناهان پاك و از عيبها بركنار است.» 📚همان ص 200 ❕و فرمود ؛ « پس، امام معصوم است و تأييد و تقويت شده و توفيق يافته و استوار گشته [از جانب خدا]. از هر گونه خطا و لغزش و اشتباه در امان است. خداوند اين خصوصيات را به او مى ‏بخشد تا حجت او بر بندگانش و گواه او بر آفريدگانش باشد » 📚همان ص 203 ❕با این وجود در برخی از نقل ها ، سخن از سهو و نسیان هادیان الهی به میان آمده است ؛ 📚بحار الانوار ج 17 ص 97 ❕این نقل ها از آنجایی که همخوانی با قرآن ندارد ، برای ما قابل قبول نیست ، چرا که آیات قرآن تصریح دارد که هادیان الهی دچار سهو و نسیان نمی شوند که در بالا بحثش گذشت . 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا باشد » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123 ❕از سوی دیگر ، میان روایاتی که سخن از سهو معصومین به میان می آورد و روایاتی که تصریح می کند آنان دچار سهو نمی شوند ، تعارض پیش می آید ، در هنگام تعارض ، ما ماموریم روایتی را اخذ کنیم که مخالف عقیده اهل سنت است ، چنان که در نقلی آمده است که راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛ « دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف عقیده اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که با اهل سنت مخالف است ، آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » 📚 الکافی ج 1 ص 68 👌و ما در گذشته توضیح دادیم که عقیده به سهو و نسیان هادیان الهی ، از عقاید اهل سنت است ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2929 👌و روایاتی هم که موافق عقیده آنان در مورد سهو پیامبر یا امامان علیهم السلام صادر شده است ، از روی تقیه بوده است ، چنان که شیخ حر عاملی چنین می گوید ؛ « احادیثی که دلالت بر سهو پیامبر می کند حمل می شود بر تقیه چنان که شیخ طوسی به این نکته اشاره کرده است زیرا ادله زیاد عقلی و نقلی حاکم است که پیامبر به صورت مطلق گرفتار سهو و نسیان نمی شود » 📚وسائل الشیعه ج8 ص199 ❕معاند در پایان سخنش نقلی در مورد سهو امام صادق علیه السلام بیان می کند که فضيل گفت به حضرت صادق عليه السّلام مسأله سهو را گفتم فرمود ؛ « ممكن است كسى از سهو نمودن محفوظ باشد؟ گاهى من خدمتكار را پشت سرم مينشانم تا تعداد ركعات نمازم را بخاطر بسپارد » 📚وسایل الشیعه ج 8 ص 252 ❕استدلال به این روایت هم از چند جهت مخدوش است ؛ 1⃣در سند آن فردی به نام « العباس » وجود دارد که مجهول است و معلوم نیست مقصود کدام عباس است . 2⃣مطابق آنچه گفته شد ، روایت می تواند از روی تقیه صادر شده باشد . 3⃣روایت تنها می گوید امام علیه السلام از خدمتکاری استفاده می کرده اند تا تعداد رکعات ایشان را بشمارد ، و لزوما این به معنای سهو امام علیه السلام در نماز نیست ، بلکه امام برای تعلیم مردم چنین می کرده است تا افرادی که در نماز خود دچار سهو می شوند ، از این روش برای مقابله با سهو استفاده کنند ، چنان که علامه مجلسی می گوید ؛ « محمول على أنه ع كان يفعل ذلك لتعليم الناس‏ » « این روایت حمل می شود بر این که امام علیه السلام برای تعلیم مردم ، چنین می کردند » 📚بحار الانوار ج 85 ص 230 ❕این که شیخ صدوق ، عقیده به عدم سهو پیامبر و امامان علیهم السلام را غلو می داند ، این مورد قبول نیست ، زیرا غلو آن است که ما به آن بزرگواران چیزی نسبت دهیم که ریشه در آیات قرآن و روایات ندارد ، در حالی که عقیده عدم سهو ، مبتنی بر آیات و روایات است ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2930 👌درگذشته پیرامون عقیده شیخ صدوق در مورد سهو پیامبر و امامان علیهم السلام ، توضیحاتی ارائه داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2931 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir