🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 پرســـ❓ــش ⁉️آیا ماه صفر نحس است؟ ⁉️برخی برای اثبات نحس بودن ماه صفر به حدیثی از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) استناد می‌کنند؛ آیا این روایات صحیح است؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه ⭕️مقدمه ماه صَفَر دومین ماه قمری پس از محرم است. در در دوران جاهلیت آن را ناجِر می‌نامیدند. صفر از ریشه «صفر» به معنی تهی و خالی است. دلیل نامگذاری آن این است که چون این ماه پس از ماه محرم است و مردم دوران جاهلیت در ماه محرم – به دلیل اینکه از ماههای حرام بود- از جنگ دست می‌کشیدند، با فرارسیدن ماه صفر به جنگ روی می‌آوردند و خانه‌ها خالی می‌ماند؛ از این رو به آن صفر گفته‌اند. این ماه به نحوست مشهور است، اما با توجه به‌ نکات ذیل چنین اعتقادی صحیح نیست: 1⃣ زیرا نه شرع مقدّس فرموده و نه عقل می‌پذیرد با رسیدن ماه صفر یکدیگر را از نحوست این ایّام بترسانیم. 2⃣روایت مبنی بر نحوست ماه صفر به‌صورت خاص مشاهده نشده است. اما ماجرایی که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «مَنْ بَشَّرَنی بِخُرُوجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّه»؛« هر کس مرا به خروج [ماه] آذار بشارت دهد‍‍، به بهشت می‌رود» 📚معانی‌الأخبار،ص۲۰۴،ح۱ ملاحظه ی آنچه سبب بیان این حدیث شده است، نشان می‌دهد حضرت با این جمله می‌خواسته‌اند ابوذر را به عنوان فردی بهشتی به مردم معرفی کند؛ زیرا پس از این جمله، ابوذر بود که این خبر را به حضرت داد. شیخ صدوق سبب صدور حدیث را از ابن عباس نقل کرده است: «روزی پیامبر در مسجد قبا با اصحاب خود نشسته بود. به آنان فرمود: نخستین فردی که اکنون بر شما وارد می شود، از بهشتیان است. برخی افراد چون این سخن را شنیدند، بیرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب این خبر، از بهشتیان شوند. پیامبر این را فهمید و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما در می آیند که هر یک از دیگری سبقت می جوید از میان آنان، هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام می شود، اهل بهشت است. آن گروه بازگشته وارد شدند. ابوذر نیز با آنان بود. پیامبر به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومی هستیم؟ ابوذر گفت: ای پیامبر خدا، آذار تمام شد. پیامبر فرمود: ای ابوذر، این را می دانستم، اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی هستی، در حالی که تو را پس از من، از حرمم (مدینه) می رانند، چون به اهل بیت من محبت داری. پس تنها زندگی می کنی و تنها می میری و گروهی سعادت تجهیز و کفن و دفن تو را می یابند. آنان همراهان من در بهشت جاودان اند؛ بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده است» 📚علل‌الشرائع،ج۱،ص۱۷۵ پس سخن از ماه آذار است که از ماه‌های و این روایت اصلا ربطی به ماه صفر پیدا نمی‌کند. 3⃣ مسئله توجه به سعد و نحس ايام، علاوه بر اينكه غالباً انسان را به يك سلسله حوادث تاريخى آموزنده رهنمون مى ‏شود، عاملى است براى توسل و توجه به ساحت قدس الهى و استمداد از ذات پاك پروردگار و لذا در روايات متعددى مى ‏خوانيم: در روزهايى كه نام نحس بر آن گذارده شده مى ‏توانيد با دادن صدقه و يا خواندن دعا و استمداد از لطف خداوند و قرائت بعضى از آيات قرآن و توكل بر ذات پاك او، به دنبال كارها برويد و پيروز و موفق باشيد. 📚تفسير نمونه،ج 23،ص45 ♻️نتیجه اینکه: نحوست ماه صفر دلیل روایی ندارد و روایتی که برخی بدان استناد می کنند ارتباطی با نحوست این ماه نداشته و در صدد اثبات بهشتی بودن ابوذر است. پاسخ استاد را اینجا نیز می‌توانيد بخوانید👇 🆔 http://snai.ir/973227 🆔 @javadheidari110 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110