به بهانه شهادت هشتمین آفتاب درخشان ولایت، امام رضا علیهالسلام
🔸🔸
بدون قرار قبلی؛ تقابل دو تمدن از منظر زنانه
✍ به قلم زهرا راد
🔻 فیلم بدون قرار قبلی، شاید اولین فیلم در سینمای ایران باشد که به تقابل دو تمدن ایرانی _ اسلامی و تمدن غربی از نگاه زنانه میپردازد و از این جهت منحصر به فرد است.
🔻 این اثر داستان زنی را روایت میکند که از خانواده و گذشته اش جدا شده و به قلب تمدن غربی و مهد صنعت و تکنولوژی رفته و پزشک شده است، اما در زندگی خانوادگی، روابط عاطفی و پرورش فرزندش با شکست مواجه شده و بسیار افسرده است.
🔻او به بهانه ارثیه پدریش، به ایران بازمیگردد و در یک سیر آفاقی و انفسی به زادگاهش مشهد میرود و در معاشرت با خانواده با محوریت دخترخالهاش که نماد زن ایرانی و روح حیات و زندگیست، دچار تحول در شخصیت و بینش میشود.
🔻 فرزندش که در اثر بیمهری و رهاشدن توسط پدر بی عاطفه، خود محورش، به اوتیسم دچار شده، در فضای عاطفی و سنتی خانواده ایرانی، به کلام میآید و رو به بهبودی مینهد.
🔻 این فیلم برخلاف آثار زنانه سینمای ایران که عموما زن ایرانی را رنجور و ستمدیده و محروم بازنمایی میکند، زن غربی را دقیقا مفلوک و خالی از عشق و مورد بیمهری جهان مردانه غربی می نمایاند و فرزند دورگه زن قصه را نماد انسان رهاشده غربی نشان میدهد که چون آیین و سنتی ندارد و در جهان سرمایهداری بیپشتوانه است، در وقت بیماری بی تکیهگاه رها میشود.
🔻 اما وقتی به آیین و سبک زندگی ایرانی پناه میآورد، به زندگی بازمیگردد و سلامتی خود را بازمییابد.
🔻 داستان همچنین به دو تقابل جهان مادی و معنوی، با موضوع قرار دادن ارثیه باارزشی که پدردختر برایش به جا نهاده میپردازد.
🔻 این ارثیه یک قطعه قبر در حرممطهر رضوی است که به اصرار پدر به عنوان معمار موروثی حرم مطهر، به عنوان بهترین میراثش به تنها دخترش به ارث برسد. قبر به معنای پایان حیات مادی در غرب، نقطه نهایی همه چیز است و در جهان معنا آغاز حیات ابدی، که در بهترین مکان یعنی در جوار ملکوتی امام معصوم به دختر مرد، یعنی عزیزترینش ارث میرسد. این منظر حتی ارزش دختر در منظر فرهنگ اسلامی را به رخ میکشد، درحالیکه ارث پسر، مایملکمادی پدر است.
🔻 تمامی مولفههای فرهنگ سنتی ایرانی که با اسلام هم درآمیخته، چون خانه سنتی، شغل خانگی، روابط همسری گرم، عشق پدر ایرانی به فرزندان، شادابی و سرزندگی زن ایرانی، عشق و محبت بیدریغ زن ایرانی به دخترخاله خارج نشینش، میراث خانوادگی، زیارت حرم و... همگی مولفههایی است که سینمای ایران میتواند با اتکا به آن ، ایران اسلامی را به جهان معرفی کند و بدون قرار قبلی در نمایش این مولفهها موفق بود. زن ایرانی به عنوان روح تمدن و مولد فرهنگ نیز نقطه عطف این فیلم و روشن کننده چراغ زندگی، بر ارزش عناصر فرهنگی تمدن اسلامی_ ایرانی در این فیلم افزوده است./ بانوی تمدنساز
#رسانه_نخبگانی_بانوان
💠
|@rnb1402|