#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_21
#دعای_بیست_یک_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیست_یکم_2
#خداوند_پناهگاه_واقعى_انسان 1
✳️ انسانِ توحيدى، از آن جا كه حق را متجلّى در همه ظهوراتش مىبيند از هيچ چيزى به غير از حق ترس و حساب نمىبرد. به ويژه در گرفتارىها وغمها تنها پناه و دستگيره را ذات حق تعالى مىداند.
رسول اللّه صلى الله عليه و آله در وصايان خويش به حضرت على عليه السلام فرمود:
يا عَلِىُّ أَمانٌ لِأُمَّتِى مِنَ الْهَمِّ؛ لاحَوْلَ وَ لاقُوَّةَ الَّا بِاللَّهِ لامَلْجَأَ وَ لامَنْجى مِنَ اللَّهِ إِلَّا إِلَيْهِ.
اى على عليه السلام ذكر
#حوقله «لاحَوْلَ وَ لاقُوَّةَ الَّا بِاللَّهِ» یعنی :
هيچ گردش و نيرويى نيست مگر به سبب خداوند؛
و پناه و گريزى از خدا به جز به سوى او نيست
علی جان ! این ذکر امت مرا از غم و اندوه در أمان مىدارد.
خداوند متعال در دنيا به لطف و رحمت خودش مؤمن و كافر را در پناه خود از نعمتها بهرهمند مىسازد و حتى خطرات و آسيبهاى بسيارى را از آنان دور مىسازد. امّا در آخرت ديگر جاى لطف و گذشت نيست، بلكه محل پاداش و كيفر است كه بايد هر انسانى به حق خود برسد.
از بدبختىهاى بسيارى از آدميان در قيامت؛ نداشتن سرپناه و ياورى براى نجات است. آنان كه رشتههاى ارتباط خود را با پروردگار و بندگان خالص و انبيا و اوليا بريدهاند در آن جا يار و ياورى ندارند. ابزارهاى مادى از كار مىافتد و دوستىها و رابطهها برچيده مىشود و هر كس را خداوند گمراه سازد، راه نجات و پناهى براى او نيست.
پروردگار در سوره شورى به اين نكتههاى اساسى توجه داده و مىفرمايد:
اسْتَجِيبُواْ لِرَبّكُم مّن قَبْلِ أَن يَأْتِىَ يَوْمٌ لَّامَرَدَّ لَهُ مِنَ اللَّهِ مَا لَكُم مّن مَّلْجَإٍ يَوْمَئِذٍ وَ مَا لَكُم مّن نَّكِيرٍ» «شوری 47»
پيش از آن كه روزى فرا رسد كه از سوى خدا هيچ بازگشتى براى آن نيست، پروردگارتان را اجابت كنيد، آن روز براى شما هيچ پناهگاهى و هيچ راه انكارى [نسبت به اعمالى كه مرتكب شدهايد] وجود ندارد.
اگر كافران خيال كنند در آن روز پناهگاهى غير سايه لطف او و حامىاى غير رحمت او باشد سخت در اشتباهند، حتى سايبان هم كه جلوگير عذاب الهى باشد، وجود ندارد.
آنگاه كه حق تعالى مىفرمايد:
يَوْمٌ لَّامَرَدَّ لَهُ مِنَ اللَّهِ» «شوری 42»
روزى فرا رسد كه از سوى خدا هيچ بازگشتى براى آن نيست.
مراد روز قيامت است نه روز مرگ؛ كه هيچ كسى در برابر اراده و فرمان او براى بازگشت نمىتواند تصميم بگيرد و حتى براى دفاع از گناهان هم راههايى كه تصوّر مىكند، بسته مىشود. از بازگشت يقينى و جان پناه و ابزار دفاعى و دوستى هم به طور كلى محروم است. و با حضور شهود و كاتبان اعمال، جاى انكار و عذر هم باقى نمىماند.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج9، ص: 81
ادامه دارد ...
#بیست_یکم
◀️کانال انس با
#صحیفه_سجادیه
🆔
@sahife2