✅محدوديتهاي علوم تجربي در مسير كمال2️⃣ 🖌ابوالفضل ساجدی 🔸به دليل محدوديت اين علوم به نگاه مادي (كه قبلا بيان شد)، داوري‎هاي علوم تجربي در عرصه ي امور مادي بشر را نيز نمي‎توان در تمام موارد پذيرفت و اجرا کرد: 🔹زيرا دو بُعدي بودن انسان و ارتباط روح و جسم وي، اقتضا‎ مي‎كند كه نتايج علوم تجربي تا آن‎جا تبعيت شود، كه به بُعد اخلاقي و روحاني وي آسيب نرساند؛ اما در صورت وجود خطر آسيب، پيروي از آن نابخردانه‎است. 🔹براي مثال، اگر گفته شود، پوشش حجاب براي زنان در حضور نامحرم، امري سخت و دست و پا گير و به ويژه در هواي گرم تابستان آزار دهنده است، آيا‎ اين امر مي‌تواند دليل كافي براي جواز بي حجابي در خيابانها و محل كار باشد؟ پاسخ منفي است. زيرا گرچه ممکن است بي حجابي با نگاه صرفا مادي، آسايشي بدنبال داشته باشد، اما به دليل توابع منفي معنوي و اخروي و بستر سازي براي گسترش فساد اخلاقي در جامعه و گسست خانواده ها، به مصلحت فرد و جامعه نيست. 🔸قرآن در مورد علت حرمت شرابخواري به اين نكته اشاره دارد: يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما از تو درباره شراب و قمار مى‌پرسند، بگو: در آن دو گناهى بزرگ است و منافعى (مادّى) نيز براى مردم دارند. (ولى) گناه (و زيانشان) از منافعشان بيشتر است. Eitaa.com/Sajedi_ir/ فهرست مطالب كانال: Eitaa.com/sajedi_ir/672