📌ضعف فکری و اعتقادی، بستر لغزش را فراهم می کند حفظه الله: 🍃شگفتی وجود انسان و پیچیدگی وجود انسان، یکی اش همین است که این ابعاد، تاثیر و تاثر متقابل با همدیگر دارند. یعنی فکر و اندیشه انسان، بعد ادراکی انسان، در بعد گرایشی تاثیر می گذارد. بعد گرایشی در بعد ادراکی. بعد نگرشی. این سه بعد را اندیشمندان مختلف با واژه ها و تعابیر مختلفی بیان کرده اند. مثلا بعضی می گویند معرفت ، محبت، تبعیت. بعضی می گویند عقیده. علاقه و عمل. بعضی می گویند نگرش، گرایش، روش یا رفتار. با عبارت های گوناگون. این ها تاثیر و تاثر متقابل دارند. 🌸یعنی بعد نگرشی در گرایشی اثر می گذارد. بعد گرایشی در نگرشی اثر می گذارد. بعد رفتاری و عملی انسان در دو بعد دیگر اثر می گذارد. در همدیگر تاثیر و تاثر دارند. نمی توانیم به صورت کلی بگوییم که همه آدم ها اینجوری هستند که اول مشکلشان از بعد گرایشی شروع می شود. از بعد تمایلات و عواطف و علاقه ها شروع می شود. نه. خیلی از آدم ها می بینیم مشکل اولشان، یک شبهه فکری است. شبهه ای در وجودش پیش می آید. شاید اظهار نکرده باشد. در درونش است. آن زیرساخت اندیشه ای و فکری اش خیلی ضعیف است. خیلی ضعیف است. از نظر بعد اندیشه ای، زیر ساختش محکم نیست. از نظر گرایشی هم با مشکل مواجه می شود. یکدفعه ای می بینید یک صحنه ای را می بیند، تصویری را می بیند، یک منظره ای را می بیند، یک شخصی را می بیند، اصلا ملاحظه این را نمی کند که الان این نگاه من حلال است، حرام است، به ضرر من است یا به نفع من است؟ همین طور انجام می دهد. این زیرساخت اعتقادی اش مشکل دارد. باورهایش مشکل دارد. برای همین اینجا گرایشش برانگیخته نمی شود. به کار گرفته نمی شود. 🔹این را (اگر) در بحث های قرانی دنبال کنیم، خیلی خوب مشخص می شود که مهم ترین ضعف، ضعف فکری و اعتقادی است. ضعف در باورهاست. که این اصلا بستر را فراهم می کند که در گرایشات، پای آدم خیلی راحت بلغزد. ابن ملجم چون از نظر فکری اعتقادی ضعیف است، یک دفعه وقتی چهره قطام مشاهده می شود، هوی و هوس و دنبال کار خودش است و شهوت خودش را دنبال می کند. چون باورش ضعیف است، آن شهوت حرام در وجودش اثر می گذارد. چون باورش ضعیف است، آن شهوت حرام در وجودش اثر می گذارد. باور اگر محکم باشد، مواجه با شهوت که می شود پس می زند. 🍀پس ببینید ما هم مشکل شبهه را داریم و هم مشکل شهوت را داریم. شبهه مربوط به آن بعد ادراکی، شبهاتی که یک انسان می تواند داشته باشد، و شهوت مربوط به آن بعد گرایشی، عواطفی و عاطفه ها. گاهی موقع اصلا انحراف یک فرد، اگر خودش بخواهد فکر کند یا دیگران بخواهد تحلیل کنند، از یک عمل و رفتار باعث می شود. اینکه با او مثلا خیلی تند برخورد شده. یا آنجا فلان کار را کرد. در ظاهر آدم فکر می کند آن رفتار باعث شده، دعوایی، کتکی به او زده شده که او یک دفعه ای عوض شده. نه. این اصلا استحکام فکری و روحی نداشته است. فقط یک بهانه لازم بوده است. این بهانه، آن ساختمان درونی اش را فرو ریخته و دیگر چیزی باقی نگذاشته است. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/08 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله علیهم السلام