#حدیث
#سلوکی
جامع الأحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/380679
شناسه حدیث : ۳۸۰۶۷۹
نشانی: منیة المرید في أدب المفید و المستفید ج ۱، ص ۱۴۰
[بحارالانوار - جلد ۱، صفحه ۲۲۶]
🔸مُنْیَةُ الْمُرِیدِ، عَنِ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) أَنَّ مُوسَی (علیه السلام) لَقِیَ الْخَضِرَ (علیه السلام)،
فَقَالَ أَوْصِنِی
🔸 فَقَالَ الْخَضِرُ ع :
یَا طَالِبَ الْعِلْمِ إِنَّ الْقَائِلَ أَقَلُّ مَلَالَةً مِنَ الْمُسْتَمِعِ فَلَا تُمِلَ جُلَسَاءَکَ إِذَا حَدَّثْتَهُمْ
وَ اعْلَمْ أَنْ قَلْبَکَ وِعَاءٌ فَانْظُرْ مَا ذَا تَحْشُو بِهِ وِعَاءَکَ
وَ اعْرِفِ الدُّنْیَا وَ انْبِذْهَا وَرَاءَکَ فَإِنَّهَا لَیْسَتْ لَکَ بِدَارٍ وَ لَا لَکَ فِیهَا مَحَلُّ قَرَارٍ وَ إِنَّهَا جُعِلَتْ بُلْغَةً لِلْعِبَادِ لِیَتَزَوَّدُوا مِنْهَا لِلْمَعَادِ
یَا مُوسَی وَطِّنْ نَفْسَکَ [۱] عَلَی الصَّبْرِ تلقی [تَلْقَ الْحِلْمَ وَ أَشْعِرْ قَلْبَکَ بِالتَّقْوَی تَنَلِ الْعِلْمَ وَ رُضْ نَفْسَکَ عَلَی الصَّبْرِ تَخَلَّصْ مِنَ الْإِثْمِ
یَا مُوسَی تَفَرَّغْ لِلْعِلْمِ إِنْ کُنْتَ تُرِیدُهُ فَإِنَّمَا الْعِلْمُ لِمَنْ تَفَرَّغَ لَهُ وَ لَا تَکُونَنَّ مِکْثَاراً [۲] بِالْمَنْطِقِ مِهْذَاراً [۳] إِنَّ کَثْرَةَ الْمَنْطِقِ تَشِینُ الْعُلَمَاءَ وَ تُبْدِی مَسَاوِئَ السُّخَفَاءِ وَ لَکِنْ عَلَیْکَ بِذِی اقْتِصَادٍ فَإِنَّ ذَلِکَ مِنَ التَّوْفِیقِ وَ السَّدَادِ
وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجُهَّالِ وَ احْلُمْ عَنِ السُّفَهَاءِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَضْلُ الْحُلَمَاءِ وَ زَیْنُ الْعُلَمَاءِ
وَ إِذَا شَتَمَکَ الْجَاهِلُ فَاسْکُتْ عَنْهُ سِلْماً وَ جَانِبْهُ حَزْماً فَإِنَّ مَا بَقِیَ مِنْ جَهْلِهِ عَلَیْکَ وَ شَتْمِهِ إِیَّاکَ أَکْثَرَ
یَا ابْنَ عِمْرَانَ لَا تَفْتَحَنَّ بَاباً لَا تَدْرِی مَا غَلَقُهُ وَ لَا تُغْلِقَنَّ بَاباً لَا تَدْرِی مَا فَتْحُهُ
یَا ابْنَ عِمْرَانَ مَنْ لَا یَنْتَهِی مِنَ الدُّنْیَا نَهْمَتَهُ وَ لَا تَنْقَضِی فِیهَا رَغْبَتُهُ کَیْفَ یَکُونُ عَابِداً
وَ مَنْ یُحَقِّرُ حَالَهُ وَ یَتَّهِمُ اللَّهَ بِمَا قَضَی لَهُ کَیْفَ یَکُونُ زَاهِداً
یَا مُوسَی تَعَلَّمْ مَا تَعَلَّمُ لِتَعْمَلَ بِهِ،
وَ لَا تَعَلَّمْ لِتُحَدِّثَ بِهِ فَیَکُونَ عَلَیْکَ بُورُهُ وَ یَکُونَ عَلَی غَیْرِکَ نُورُهُ.
----------
[۱]: أی هیأ نفسک و احملها علی الصبر.
[۲]: المکثار: کثیر الکلام.
[۳]: رجل مهذار هاذر أی یخلط فی منطقه و یتکلم بما لا ینبغی.
🔸🔸
🔻 [ترجمه]:
. منیة المرید: از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده که فرمود:
موسی ع با خضر ع ملاقات کرد و گفت: مرا نصیحت کن.
🔸حضرت خضر ع گفت:
ای طالب علم!
باید بدانی که گوینده کمتر از شنونده گرفتار ملالت و خستگی میشود. پس وقتی با همنشینان خود سخنی میگویی، آنان را خسته مکن.
ای موسی! بدان که قلب تو ظرف وجودت است، بنگر آن را با چه چیزی پر میکنی!
دنیا را بشناس و پشت سرت انداز، زیرا دنیا خانه پایداری برای تو نیست و صرفاً وسیله توشه برداشتن بندگان خدا برای آخرت است.
ای موسی! خود را برای صبر و استقامت آماده ساز تا به مقام بردباری رسی؛ دلت را به پرهیزکاری بیدار کن تا به علم دست یابی؛ نفس خود را بر صبر تمرین ده تا از گناه رهایی یابی.
ای موسی! اگر خواهان دانش هستی، خود را از همه چیز فارغ گردان، زیرا دانش برای کسی حاصل میشود که خود را برای آن از هر چیز فارغ سازد.
زیاده از حد سخن مگو و یاوه سرایی مکن، زیرا پرگویی دانشمندان را در نظر دیگران زشت جلوه میدهد و سبب میشود بدیهای درونی نابخردان آشکار گردد.
بر تو باد که جانب اعتدال را در سخن گفتن مراعات کنی، زیرا سخن گفتن نمایان کننده موفقیت و صواب اندیشی انسان است.
از نادان دوری کن و در مقابل سفیهان خویشتندار باش، زیرا آن فضیلت خویشتنداری و زیور دانشمندان است. وقتی نادانی تو را دشنام دهد، با آرامی در برابرش سکوت کن و با احتیاط از او جدا شو، زیرا نادانی او و دشنامش به تو بیشتر از آن است که به تو اظهار کرده است.
ای پسر عمران! دری را که نمی دانی چه چیزی آن را بسته باز نکن، و نیز دری را که نمی دانی چه چیز آن را باز میکند، مبند.
ای پسر عمران! کسی که دلبستگی و گرسنگی اش به دنیا حد و مرزی ندارد و رغبت او به دنیا پایان نمی گیرد، چگونه میتواند عابد خدا باشد؟
او که خود را حقیر میسازد و خدا را در سرنوشت خود متهم میکند، چگونه میتواند زاهد باشد؟
ای موسی! هر چه میآموزی برای عمل یاد بگیر. علم را برای سخن گفتن میاموز که تباهی آن بر تو و نور هدایتش برای دیگران باشد. -.
منیة المرید: ۴۷ - ۴۸ -
🔸
@Salehi786