بسم الله
#حدیث
١٠ روایت از بیان
#حضرت_عیسی (علیه السلام)
🔸
١. عن العیسی عليه السلام :
يا صاحِبَ العِلمِ ، اِعلَمْ أنّ كُلَّ نِعمَةٍ عَجَزتَ عَن شُكرِها بمَنزِلَةِ سَيّئَةٍ تُؤاخَذُ علَيها .
[تحف العقول : 502.]
عيسى عليه السلام : اى دانشور! بدان كه هر نعمتى كه از عهده شكرش برنيايى، چونان گناهى است كه از آن بازخواست مى شوى.
🔸
٢. عنه عليه السلام :
كَيفَ يَكونُ مِن أهلِ العِلمِ مَن يَطلُبُ الكَلامَ لِيُخبِرَ بِهِ ، و لا يَطلُبُ لِيَعمَلَ بِهِ ؟ ! .
[منية المريد : 141. / المحجة البیضاء، ج 1، ص 132. / بحار الانوار، ج ۲، ص ۳۸]
عيسى عليه السلام : چگونه از اهل علم باشد كسى كه سخن را فرا مى گيرد براى اين كه بازگو كند و فرايش نمى گيرد براى اين كه به آن عمل كند؟
🔸
٣. عنه عليه السلام :
بحَقٍّ أقولُ لَكُم : إنّ الناسَ في الحِكمَةِ رجُلانِ : فَرجُلٌ أتقَنَها بقَولِهِ و ضَيَّعَها بسُوءِ فِعلِهِ ، و رجُلٌ أتقَنَها بقَولِهِ و صَدَّقَها بفِعلِهِ ، و شَتّانَ بَينَهُما ! فطُوبى لِلعُلَماءِ بِالفِعلِ ، و وَيلٌ لِلعُلَماءِ بِالقَولِ .
[تحف العقول : 509 .]
عيسى عليه السلام : به حق بگويمتان، مردم در حكمت و دانش دو دسته اند:
يكى آن را نيكو و استوار به زبان آورد و با بد كردارى خود تباهش سازد
و ديگرى آن را نيكو و استوار به زبان آورد و با كردار خود تصديقش كند.
و ميان اين دو تفاوت زيادى است! پس خوشا عالمان بالفعل (عمل کننده)، و بدا به حال عالمان بالقول (فقط گوینده).
🔸
۴. عيسى عليه السلام :
لَيسَ بِنافِعِكَ أن تَعلَمَ ما لَم تَعمَلْ ، إنَّ كَثرَةَ العِلمِ لا يَزيدُكَ إلاّ جَهلاً إذا لَم تَعمَلْ بِهِ .
[تنبيه الخواطر : 1/64.]
عيسى عليه السلام : آموختن علمى كه آن را به كار نمى بندى، به حال تو سودمند نيست. دانش بسيار، هر گاه به آن عمل نكنى، جز بر نادانى تو نمى افزايد.
🔸
۵. عيسى عليه السلام :
یا مَعشَرَ الحَوارِيِّينَ ، ما يَضُرُّكُم مِن نَتنِ القَطِرانِ إذا أصابَكُم سِراجُهُ ؟! خُذوا العِلمَ مِمَّن عِنْدَهُ و لا تَنظُروا إلى عَمَلِهِ.
.[المحاسن : 1/360/772.]
عيسى عليه السلام : اى گروه حواريان! بوىِ گند روغن چراغ، شما را چه زيان، اگر [نور ]چراغش به كارتان آيد، دانش را نيز از هر كه دارد فراگيريد و به كردار او منگريد.
🔸
۶. عيسى عليه السلام :
أشقَى الناسِ مَن هُو مَعروفٌ عندَالناسِ بِعِلمِهِ مَجهولٌ بِعَمَلِهِ .
[ بحار الأنوار: 2/52/19. ]
عيسى عليه السلام : بدبخت ترين مردم ، كسى است كه در ميان مردم به علم شناخته شده باشد و به عمل، ناشناخته .
🔸
۷. عيسى عليه السلام :
يا مَعشَرَ الحَوارِيّينَ ، لا تُلقُوا اللُّؤلُؤَ لِلخِنزيرِ ؛ فَإِنَّهُ لا يَصنَعُ بِهِ شَيئا . و لا تُعطُوا الحِكمَةَ مَن لا يُريدُها ؛ فَإِنَّ الحِكمَةَ أحسَنُ مِنَ اللُّؤلُؤِ ، و مَن لا يُريدُها أشَرُّ مِنَ الخِنزيرِ .
[الزهد لابن حنبل : 118 .]
عيسى عليه السلام : اى جمعيت حواريان! گوهر را بر گردن خوك نيفكنيد ، كه با آن كارى انجام نمى دهد ، و حكمت را به آن كه خواهان آن نيست ، ندهيد ؛ زيرا حكمتْ بهتر از گوهر است ، و آن كه خواهان حكمت نيست ، بدتر از خوك است.
🔸
۸. عنه عليه السلام :
بِحَقٍّ أقولُ لَكُم :إنّ موسى عليه السلام كانَ يأمُرُكُم أن لا تَحلِفوا باللّه ِ كاذِبينَ ، و أنا أقولُ: لا تَحلِفوا باللّه ِ صادِقينَ و لا كاذِبينَ ، و لكنْ قُولوا: لا ، و نَعَم .
[تحف العقول : 509 .]
عيسى عليه السلام : به حق بگويمتان، موسى عليه السلام به شما فرمان مى داد كه به خدا سوگند دروغ مخوريد و من مى گويم: به خدا نه سوگند راست بخوريد و نه سوگند دروغ، بلكه فقط نه و آرى بگوييد.
🔸
۹. المسيح عليه السلام ـ لَمّا قالَ لَهُ رجُلٌ: يا مُعلّمَ الخَيرِ! دُلَّني على عَملٍ أنالُ بهِ الجَنّةَ ؟ ـ : اتَّقِ اللّه َ في سِرِّكَ و عَلانِيَتِكَ ، و بِرَّ والِدَيكَ .
[تنبيه الخواطر : 2/248.]
مسيح عليه السلام ـ وقتى مردى از وى پرسيد: اى آموزگار خوبى! مرا به عملى راهنمايى كن كه به سبب آن به بهشت دست يابم ـ فرمود : در نهان و آشكارت از خدا بترس و به پدر و مادرت خوبى كن.
🔸
١٠. قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ عليه السلام :
يَا مَعْشَرَ الْحَوَارِيّينَ لِي إِلَيْكُمْ حَاجَةٌ اقْضُوهَا لِي.
قَالُوا قُضِيَتْ حَاجَتُكَ يَا رُوحَ اللّهِ.
فَقَامَ فَغَسَلَ أَقْدَامَهُمْ
فَقَالُوا كُنّا نَحْنُ أَحَقّ بِهَذَا يَا رُوحَ اللّهِ
فَقَالَ: إِنّ أَحَقّ النّاسِ بِالْخِدْمَةِ الْعَالِمُ إِنّمَا تَوَاضَعْتُ هَكَذَا لِكَيْمَا تَتَوَاضَعُوا بَعْدِي فِي النّاسِ كَتَوَاضُعِي لَكُمْ
ثُمّ قَالَ عِيسَى ع بِالتّوَاضُعِ تُعْمَرُ الْحِكْمَةُ لَا بِالتّكَبّرِ وَ كَذَلِكَ فِي السّهْلِ يَنْبُتُ الزّرْعُ لَا فِي الْجَبَلِ.
(اصول كافى ج1 ص45 ح6)
👇👇👇