بسم الله 🔸 *دو مرگ، هم به موت طبیعی و هم به شهادت برای مؤمنان مجاهد شیعه علی (علیه السلام)* 👇 🔸 🔻 *حدیث اول* جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/251943 . شناسه حدیث : ۲۵۱۹۴۳ نشانی : بحار الأنوار، ج ۵۳، ص ۴۰ . معصوم : امام باقر (علیه السلام) . خص، [منتخب البصائر] ، عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ جعفی عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ : . سُئِلَ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: « وَ لَئِنْ قُتِلْتُمْ فِي سَبِيلِ اَللّٰهِ أَوْ مُتُّمْ» (آل عمران ١۵٧) . - فَقَالَ : يَا جَابِرُ أَ تَدْرِي مَا سَبِيلُ الله؟ . قُلْتُ: لاَ وَ اَللَّهِ إِلاَّ إِذَا سَمِعْتُ مِنْكَ . فَقَالَ اَلْقَتْلُ فِي سَبِيلِ عَلِيٍّ (علیه السلام) وَ ذُرِّيَّتِهِ، فَمَنْ قُتِلَ فِي وَلاَيَتِهِ قُتِلَ فِي سَبِيلِ الله، . وَ لَيْسَ أَحَدٌ يُؤْمِنُ بِهَذِهِ اَلْآيَةِ إِلاَّ وَ لَهُ قَتْلَةٌ وَ مَيْتَةٌ، إِنَّهُ مَنْ قُتِلَ يُنْشَرُ حَتَّى يَمُوتَ، وَ مَنْ مَاتَ يُنْشَرُ حَتَّى يُقْتَلَ . 🔸 ✅ *ترجمه* : 🔻جابر جعفی می‌گوید: از حضرت امام باقر (علیه السّلام) درباره تفسیر آیه ١۵٧ سوره آل عمران سؤال کردیم: *«وَ لَئِنْ قُتِلْتُمْ فِی سَبِیلِ الله أَوْ مُتُّمْ...»* ، {و اگر در راه خدا کشته شوید یا بمیرید... }. حضرت فرمود: ای جابر! آیا می‌دانی راه خدا (سَبِیلِ الله) در آیه چیست؟ عرض کردم: نه به خدا، مگر اینکه از شما بشنوم. حضرت فرمود: کشته شدن در راه علی (علیه السّلام) و اولاد اوست. (اَلْقَتْلُ فِي سَبِيلِ عَلِيٍّ (ع) وَ ذُرِّيَّتِه) هر کس در راه محبت و ولایت علی (علیه السلام) کشته شود، در راه خدا کشته شده است. (فَمَنْ قُتِلَ فِي وَلاَيَتِهِ قُتِلَ فِي سَبِيلِ الله) و هیچ کسی (از شیعیان) نیست که به این آیه ایمان داشته باشد، مگر اینکه هم کشته شدن (یعنی شهادت) و هم مرگی طبیعی در پیش دارد. به این معنی که اگر [در زندگی دنیا] کشته شود (به شهادت برسد)، حتما [در دوران رجعت] دوباره برانگیخته می‌شود تا به مرگ طبیعی بمیرد، و اگر [در زندگی دنیا] به مرگ طبیعی بمیرد، [در دوران رجعت] برانگیخته می‌شود تا اینکه [در راه ولایت علی ع] کشته شود [و به اجر شهادت برسد]. 🔸 🔻 *حدیث دوم* جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/251940 . شناسه حدیث : ۲۵۱۹۴۰ نشانی : بحار الأنوار، ج ۵۳، ص ۴۰ . معصوم : امام صادق (علیه السلام) . خص، [منتخب البصائر] ، عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ اِبْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلطَّيَّارِ عَنْ أَبِي عَبْدِ الله (علیه السلام) : . فِي قَوْلِ الله عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ يَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً» (نمل ۸٣)، فَقَالَ: . لَيْسَ أَحَدٌ مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ قُتِلَ إِلاَّ سَيَرْجِعُ حَتَّى يَمُوتَ، وَ لاَ أَحَدٌ مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ مَاتَ إِلاَّ سَيَرْجِعُ حَتَّى يُقْتَلَ. 🔸 ✅ *ترجمه* : 🔻حضرت امام صادق (علیه السّلام) در مورد آیه ۸۳ سوره نمل: *«وَ یَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً»* ، {و آن روز که از هر امّتی، گروهی را محشور می‌گردانیم}، فرمودند: هر مؤمنی که در زندگی دنیا کشته (شهید) شده باشد، حتما [در دوران رجعت] به دنیا برمی‌گردد تا (بعد از زندگی مجدد تحت حاکمیت معصومین علیهم السلام) به مرگ طبیعی بمیرد. و هر مؤمنی که در زندگی دنیا به مرگ طبیعی مرده باشد، به دنیا برمی‌گردد تا (در جنگ با اشقیاء) کشته شود (و به ثواب شهادت در راه ولایت نائل گردد). 🔸 ✅ یعنی کلا همه‌ی شیعیان ناب و معتقد به ولایت اهل بیت (ع)، به اجر ظاهری و باطنی و یافتن اثر کمالی در هر دو صحنه‌ی مرگ طبیعی و مرگ به شهادت می‌رسند. خود اهل بیت (علیهم السلام) نیز شامل این حکم هستند. ١۴ معصوم در دوره زندگی دنیا همه مرگ به شهادت دارند، فلذا در زندگی دوره رجعت به موت طبیعی می‌میرند. 🔸 @Salehi786 @Salehy