📌 پیامدهای اصرار برای بهکارگیری «مقاصد الشریعه» در
#فقه
✳ یکی دیگر از پرسشهای این نشست، پرسش از چگونگی تفسیر نصوص مبیِّن شریعت به کمک نصوص مبین مقاصد بود و اینکه چگونه میتوان چنین رابطهای را پذیرفت، حالآنکه ظهور نصوص مبین شریعت قویتر است؟ استاد علیدوست در نقد این پرسش اینگونه گفت که پیشفرض صاحب این پرسش این بوده است که نصوص مبین شریعت از هر نظر، آشکارتر از نصوص مبین مقاصد هستند و برعکس. ازنظر ایشان، مبیَّن یا غیر مبیّن بودن یک نص نسبی است و یک نص میتواند از یک جنبه مبیَّن باشد و از جنبه دیگر، ابهام داشته باشد.
🔹 آیت الله علیدوست، بخش نخست این پرسش را که از فرایند تفسیر نصوص مبین شریعت به کمک نصوص مبین مقاصد پرسیده بود، یک پرسش خوب و فنی دانست که جای بسط و توضیح دارد. ایشان، توضیح داد که این فرایند، یک فرایند خاص و پیچیده نیست که متفاوت از دیگر برداشتهای فقهی باشد و آن را همانند تفسیر متشابهات قرآن به کمک محکمات قرآن دانست. بهبیاندیگر، همان فرایندی که در تفسیر بعضی از آیات قرآن به کمک بعضی دیگر از آیات و یا در تفسیر بعضی از روایتها به کمک بعضی از دیگر از آنها طی میشود، در اینجا نیز پی گرفته میشود. ایشان بازگشت این فرایند را به دستور زبان دانست و تأکید کرد که نباید اینگونه پنداشت که ما حرف عجیب و خاصی زدهایم که فهم آن نیازمند توضیح ویژهای است.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi