🔘تریبون داریِ میان مایگان و انحطاط فرهنگی ✍️ میلاد حسن زاده ▪️ نظریه "اَلِکسی‌ دو تُوکْویل" از جمله اولین نظریه‌ها در مورد رسانه‌های ارتباط جمعی است که مربوط به بیش از ۱۰۰ سال پیش است. ▪️این متفکر فرانسوی که طرفدار و ثبات اخلاقی جامعه خود بود، اعتقاد داشت های ارتباط جمعی جوامع را به سمت توده‌ای شدن راهبری می‌کنند. ▪️جامعهٔ توده‌ای، جامعه‌ی دچار زوال و انحطاط فرهنگی است و اصالت‌های فرهنگی در آن جامعه به چشم نمی‌آید و و ضدّ ارزش مشخص نیست. مثلا علم در جامعه و سنّت تاریخی ما یک ارزش فوق‌العاده است اما الآن می‌توان با پول مدرک خرید یا علم‌آموزی و مدرک گرفتن بابی برای پُز دادن شده. ▪️ "توکویل" معتقد بود جوامع سنتی قوامش به و اجتماعی‌ش است چون صاحبِ و هستند اما رسانه‌های نوین ارتباط جمعی، تریبون را و کرده و تریبون دیگر دست نخبگان نیست بلکه دست انسان‌های (متوسط‌الحال،باری به هر جهت) است. ▪️ با تریبون‌داریِ میان‌مایگان، مبتذل‌ترین خصلت‌های مشترک انسان‌ها مثل گرایش‌های شهوانی و جنسی و توجه به زیبایی‌هایِ ظاهریِ برجسته می‌شود. به طور مثال امروزه غالباً فالوورهای هنرپیشه‌ها یا زن‌های صرفاً زیبا بیشتر از یک اندیشمند، مجتهد یا استاد است. ▪️ با این روند، آرام، نخبگان و رهبران مرجعیت فکری خودشان را از دست می‌دهند و مرجعیت فکری به دست میان‌مایگان می‌افتد. ▪️ با فرض قبول این نظریه که بعید هم به نظر نمی‌رسد، جامعه دچار عوارض نامطلوب بسیاری از جمله استبداد عوام می‌شود که در آینده دربارهٔ آن خواهم نوشت. (دقت کنید این نظریه برای زمانی است که روزنامه رسانه ارتباط جمعی بوده) ▪️ با گسترش شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌خوریِ جامعه ما و کنترل نشده، میان‌مایگان(به نوعی می‌توان گفت سلبریتی‌ها) دچار محبوبیت و رهبری فکری در بین عوام شدند و جامعه را دچار مشکلات فرهنگی بسیار کردند. ▪️ در این بین افراد متعددی از جامعهٔ به نیّت خدمت به دین و انقلاب با تاسیس پیج و کانال و...، بدون داشتن تخصص، فعالیت رسانه‌ای را شروع کردند. ▪️چه بسا این نوع ورود بیش از پیش به انحطاط فرهنگی دامن بزند، زیرا هرچند به سبب مبانی و تقیدات دینی، افراد مذهبی به ابتذال‌های واضح تَن نمی‌دهند اما همین ورودِ بدونِ تخصص، باعث تعدد تریبون و در نتیجه اولا دامن زدن به پدیدهٔ تریبون‌داری میان‌مایگان در بین عوام و ثانیا تریبون‌داریِ میان‌مایگان مذهبی شده. ▪️میان مایگان مذهبی کسانی هستند که تقیدات دینی دارند، دلبستهٔ انقلابند، اما در قوارهٔ رهبری فکری در حیطه‌های مختلف(فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و...) نیستند، مبانی دینی‌شان ضعیف است و در موضوع خاصی تخصص و مطالعه ندارند. ▪️ افراد در قدیم تایید یا ردّ گزاره‌های فکری خود را از یک پیرِمُراد مرشد یا استاد یا مرجعیت دینی یا روحانی مسجد می‌گرفتند. امروزه اما ملاکِ مرجعیت فکری و یا زیبایی ظاهری شده. در بین عوام یک‌جور و در بین قشر مذهبی یک‌جور. ▪️ برای فعالیت رسانه‌ای ابتدا باید تخصص و مطالعه و مبنا داشت و سپس با شناخت هر رسانه‌ و اقتضائات آن، مبنا و مطلب تخصصی خود را در رسانهٔ مناسب، به شیوهٔ مناسب، برای جامعهٔ هدف انتشار داد و إلّا، •لٰا یزِیدُ إِلَّا خَساراً• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh