ارائـه‌ونقد‌ دیدگــاه افسانه نجم‌آبــادی دکتر زهره عضــو هیئت‌علمی پژوهشکده زن‌وخانواده 🔰نمی‌توان در مسئله «جنسیت» با گفتمـان غربی به فهم گفتمـان شرق پرداخت. 🔻تاریخ‌نگـاری خانم نجم‌آبــادی از زوایای مختلفی قابل نقد است. تاریخ‌نگــاری ایشان از نوع تاریخ‌نگــاریِ فمنیستی است. تاریخ‌نگاری فمنیستی در دو موضوع زن و جنسیت بحث می‌کند که در اولی به دیدگاه‌ها و تجربیات زنانه می‌پردازد و در دومی موضوعات تاریخی فراتر از یک جنس خاص بررسی می‌شود که اگر با آگاهی‌های فمنیستی و اندیشه‌های پست مدرن همراه باشد، خطرناک است. 🔻علاوه بر نقد به روش ایشان، نوع گزینش روایت‌های ایشان هم قابل نقد است. در بحث روایت‌ها باید روایت‌های اخلاقی و ضدخلاقی و روایت‌های تاریخی و اسنــادی را از هم جدا کرد و نباید روایت تاریخی با اسنادی یکسان انگاشت. 🔻نجم‌آبــادی در کتاب‌های خود از منابعی غیر از تاریخ یعنی از سفرنامه‌ی مستشرقان استفاده کرده است. بسیاری از روایت‌های گزارش‌شده از کردار جنسی ایرانیــان، ناشی از عدم شناخت فرهنگ جامعه‌ی ایرانی و فقدان پیش‌فهم فرهنگی اروپاییان نسبت به ایرانیان است که نجم‌آبادی آن‌ها را گزینش کرده است. 🔻ایشان برخلاف اینکه سعی می‌کند براساس اندیشه‌های پست‌مدرن بحث کند، در ارتباط با جامعه‌ی ایرانی تحلیلی یکنواخت ارائه می‌کند و می‌گوید کردارهای جنسی ایرانیان، همه به صورت یک‌دست و شبیه هم است در حالی که باید به این مسئله توجه می‌شد که جامعه‌ی ایرانی دارای ساختارهای فرهنگی مختلف، گفتمان‌ها و کردارهای جنسی متفاوت است. از طرف دیگر نمی‌توان با گفتمان غربی به فهم گفتمان شرق پرداخت چراکه جنسیت امری گفتمانی است و این اقدام او به نوعی ضدِروش محسوب می‌شود. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔 @sch_negah