✍️اینکه
صدای جیرهخوارهای آمریکایی و بریتانیایی و صهیونیستی را در آورده، مساله عجیبی نیست. سالیان سال با کلان راهبرد
#ناتوی_فرهنگی، مرزهای ایدئولوژیک ما را سیبل کرده بودند و علیه باورهای ما میتاختند، اما امروز از پس جوانههای دهه هشتادی و نودی برنمیآیند.
🔹البته دهه هفتادی ها که
#محسن_حججی شدند و مدافع حرم اما دهه هشتادیا و نودیها را باید دورخیز بیشتری بکنیم که
تتلوها و ساسی مانکنها در کمین هستند تا از بیخیالی و بی تفاوتی ما و مسئولین امر، بیشترین بازدهی را درو کنند.
⁉️اما این سرود و جمعخوانی کودکان چه ویژگیهایی داشت و چرا گرفت و جریان ساز شد؟
🔸شاید دلایل معنوی و
#ماوراطبیعی مختلفی هم داشته ولی در مقابل قلمها و انرژیهایی که صرف نقد این اثر فاخر گردید، ارائه ده نکته تحلیلی،توصیفی خالی از لطف نیست.
1️⃣هویتبخشی در حد
#سرود_ملی
2️⃣تولید
#زبان_مشترک بینانسلی
3️⃣برخورداری از روح
#حماسی که اقتضاء روانشناختی همسویی با نسل کودک و نوجوان است
4️⃣آرمانگرایی و اتصال با موضوع همیشه زنده و فراگیر
#مهدویت
5️⃣گرهخوردن با
#قهرمانان_ملی و حس دلاوری
6️⃣تولید ادبیات خاص برای گفتگو با
#منجی و بهره بردن از زبان بدن و سلام مخصوص نظامی
7️⃣انتقال روان و عاطفی حس
#شهادتطلبی و ایثار با عبارت "..همه رو فدات میکنم" و حرکت دست مخصوص
8️⃣تولید خودآگاهی جهتدار و میدانی با اشاره به
#دهه_نودی بودن و لبیک گویی به فراخوان رهبر انقلاب علیرغم کودک بودن
9️⃣شخصیت دهی و القای حس
#استقلال به کاراکتر کودک و نوجوان با عبارت "
بیا یارت میشم هوادارت میشم، گرفتارت..." که بنوعی کودک و نوجوان، خودش را جدی گرفته و با تمام وجود و تمرکز، ادای عبارت مینماید
🔟اینکه انتخاب این تعداد بالای کودک برای سرودن شعر تابحال تجربه نشده بود و آن حس و حال معصومیت و صفای
#کودکانه، پیام احساسی عجیبی را یدک میکشید.
🔹اولا ده نکتهای که عرض شد
غیر از آن اخلاص و معنویتی است که در کار بوده قطعا و هدف این بود که نمادها و نکاتی که در سرود وجود داشته و چه بسا باعث وایرال شدن آن گردیده را ذکر کنیم.
🔸نکته دوم هم اینکه این ده نکته بعلاوه
نکات مغفول و معنوی دیگر که به ذهن ما نرسیده بصورت انضمامی و مشترک توانسته چنین اثری را خلق نماید و البته انتخاب درست زمان و مکان اجرا که رونمایی اثر در
#نیمه_شعبان بود نیز کم تاثیر نبود.
پس فقط یک یا دو سه دلیل برای تحقق این اثر کفایت نمیکرد.
🔹اما نکته سومی که باید متذکر شد این است که اشکال شده، برخی معانی و مفاهیم موجود، از سطح دهه نودی ها فراتر بود و
درک درست و کاملی چه بسا از متن شعر برای بچهها وجود نداشت.
🔹در پاسخ باید اشاره کرد که
اساسا درک کامل از معانی در ابتدای امر ضرورتی ندارد و آشنایی با الفاظ و مفاهیم و حسگرفتن و درک اجمالی و چه بسا تولید سوال و چالش برای فهم بهتر، فاز درستتری در مواجهه با کودک باشد. اینکه
#میزرا_کوچک چه کسی بود و چه کرد را با سوال و جواب می توان پوشش داد و سایر مفاهیم بلند هم مثل خیلی از آموزشهای دینی و قرآنی، بصورت طیفی و فازی قابل فهم خواهد بود. اصل قضیه،
قرار گرفتن در معرض یک نظم مقدس و فهم اجمالی از معانی و شراکت در یک هویت جمعی با رنگ دینی است که به نحو احسنت صورت گرفته است.
➖نکته نهایی اینکه جهت تثبیت و تقویت
#جریان_سازی بایستی تحلیل های روبه جلو و گفتگوهای مفصل برگزار گردد و دلایل موفقیت این اثر در ارتباط با افکار عمومی و پذیرش آن از جانب عموم مردم واکاوی گردد. نشست و همایش و بالاخره جدی گرفتن ماجرا با رویکرد
ساخت آثار متناسب با کودک و نوجوان و اساسا تدوین اساسنامه و راهبرد سینما و فرهنگ و رسانه کودک و نوجوان در سطح ملی و بین المللی استارت بخورد و از چارچوب شبکه پویا فراتر رود.
📎👈 و تحذیری که نباید از آن غفلت نمود و توجه جدی لازم دارد، از دلایل عمق این اثر فرهنگی_رسانه ای،
خودجوش و مردمی بودنش بود که نبایستی با برخی رفتارهای سازمانی خشک و بی روح خلط شود. سازمان ها و ارگانها جهت بازتکرار اثر و تجربه لایههای دیگر آن و تنوع بخشی به اثر، نقش
#حمایتگرانه و زمینه ساز داشته باشند
ولی طوری نباشد که بنام ارگان خاصی زده شده و در سایه رفتارها و پروتکل های
#سیستماتیک، فراز و فرود را تجربه کند.
🖊حجت الاسلام علیرضا محمدلو
🆔
@sedayehowzeh