دکتر شریف لک زایی در هم‌اندیشی «تمدن‌پژوهشی به مثابه دیسیپلین میان‌دار در علوم انسانی»: ▪اسلام قرآنی، اسلام تمدنی است شاید در نگاه اول چنین به نظر بیاید که امام موسی صدر؛ در لبنانی که وضعیت اقتصادی بدی داشته و شیعیان هم قشر محروم آن جامعه بوده‌اند چگونه توانسته نسبت به تمدن‌سازی اقدام کند؟ ایشان بحث‌های متفاوت و زیادی در باب تمدن ارائه داده‌اند که همه اینها را می‌توان در قالب یک نظریه تمدنی ارائه داد و یک بخش از مباحث ایشان در کاری که خودم انجام داده‌ام، ربط تمدن به فلسفه است. امام موسی صدر این بحث را به صورت مفصل طرح کرده و مخصوصا راجع به ارتباط فلسفه اسلامی و یونانی و همچنین ربط فلسفه با تمدن بحث کرده‌اند. وی می‌گوید فلسفه به ایجاد نظم و انسجام اجتماعی کمک زیادی می‌کند. وی می‌‌گوید این فلسفه اسلام را باید از دل قرآن بیرون بیاوریم. البته بنده معتقدم اگر از قرآن هم فلسفه‌ای را استخراج کنیم همان فلسفه اسلامی و فلسفه مسلمانان است نه فلسفه اسلام. امام موسی صدر فرمودند اسلام قرآنی، اسلام تمدنی است و در گذشته منجر به ایجاد تمدن‌هایی شده و در آینده هم می‌تواند چنین اتفاقاتی را رقم بزند. بحث دیگری که وی مطرح می‌کند دیگری‌ِ تمدن اسلامی و خصوصیات تمدن مورد نظر خودشان است. دیگریِ تمدن مورد نظر امام موسی صدر، تمدن غربی است که ایشان نسبت به آن دیدگاه انتقادی دارند. این تمدن، مادی، غیراخلاقی و غیردینی است و باعث شده از درون آن استعمار، دو جنگ جهانی اول و دوم و بسیاری از ناهنجاری‌های دیگر ایجاد شود. متن کامل خبر در خبرگزاری ایکنا پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷