🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸 🌿🌸 🌸 🌿 🌸 و از منظر طب سنتی @shefagar اندر انواع الم و سبب هر یک الم پانزده نوع است : یکی خارش است و سبب آن خلطی باشد شور و یا تیز و خارش که از خلط تیز تولد کند، سوزان تر باشد و بباید دانست که الم، یافتن آگاهی است از حال نا موافق و سبب آگاهی از این دو حال آنست که هر یک به یک بار به تن مردم رسد و خارش الم است که از خلط شور یا تیز تولد کند و چون مردم خویشتن را بخارد مسام گشاده شود و خلط تحلیل پذیرد و به سبب تحلیل الم خارش زایل شدن گیرد بدین سبب لذت یافته می شود از بهر آنکه تحلیل حالی موافق است و به هر جزوی که تحلیل میکند لذتی یافته میشود پس لذت خارش آگاهی است از حال موافق و آن حال تحلیل خلط بد است که سبب خارش است @shefagar نوع دوم المی است که گویی چیزی درشت بدان می رسد و بتازی آنرا خشونت گویند و سبب خلطی تیز باشد یا چیزی غریب چون ریگ که اندر گرده باشد و به مجری بول فرود اید @shefagar نوع سوم المی است خلنده و بتازی نخس گویند و سبب آن هم تفرق الاتصال باشد بسبب ماده افزونی که غشاء عضوی را از هم بکشد. نوع چهارم المی است که گویی این موضع را می فشارد و بتازی ضاغط گویند و سبب آن خلط بسیار باشد یا باد بسیار که در عضوی جمع شود و جایگاه بر عروق و اجزاء عضو تنگ کند و در هم فشارد @shefagar نوع پنجم المی است که گویی آن عضو را و اجزای آنرا می کشند و بتازی تمدد گویند و سبب هم بسیاری خلط بسیاری ماده باشد که آن عضله را از هم بکشد. @shefagar نوع ششم گویی اجزای آن عضو از هم باز میشود و بتازی منفسخ گویند و سبب ان مادتی باشد اندر میان اجزاء عضله و میان گوشت و غشاء او و غشاء عضلها را از هم باز میکند. @shefagar نوع هفتم گویی ضعفی اندر آن موضع پدید می آید و بتازی مرخی گویند و سبب آن مادتی باشد اندر میان گوشت عضله به وتر عضله و عصب و غشاء او نارسیده و این المی باشد نرم و اهسته از بهر ان که در عضوی نرم است چه از اجزاء اندامهاء مرکب گوشت عضله نرم تر است. @shefagar نوع هشتم گویی ان عضو را می شکند و بتازی تکسر گویند سبب آن ماده یی باشد یا بادی اندر میان استخوان رسد و غشای او یا سرمایی که به غشاء استخوان رسد و آنرا فراز هم افشارد اینجا موضع بحث است. سوال گفته اند که تکسر استخونرا تواند بود و گوهر استخوان را حس نیست تا الم فشاردن و تکسر یابد و گوهر غشاء او شکننده نیست و در وی بیش از تمددی نتواند بود و کیفیت و سبب تمدد معلوم است پس موجب تکسر چیست و آن الم از کجا یافته شود جواب گفتیم بدان می ماند که ای نوع الم استخوان نمی یابد لکن گوهر رباطها یابد که از سر استخوان رسته است و به اوتار عضلها پیوسته و پیوستگی استخوانهاء همه تن و پیوستگی اندامها به یکدیگر آن است و به سبب پیوستگی رباطها با وتار عضلها و به سبب آمیختگی اوتار از رباط و از عصب حس این گوهر رباط یابد و این فشارش بوی آید تا الم تکسر یافته شود و نشان درستی این معنی آنست که این انواع المها اندر مفاصل یافته شود و موضع رباط مفصل است و اوتار عضلها بر رباط پیوسته است. @shefagar نوع نهم گویی این عضورا به بر ماهه می سنبد و بتازی ثاقب گویند و این الم بیشتر اندر علت قولنج یافته شود.سبب غلیظی ماده و بادی غلیظ باشد اندر روده قولون هر وقت که آن ماده بجنبد آن المها یافته شود بسبب غلیظی ماده و بسیاری آن و تنگی جای. @shefagar نوع دهم چنانکه گویی جوالدوز اندر می خلند و بتازی مسلی گویند سبب آنهم ازین نوع باشد. @shefagar نوع یازدهم گویی این عضو خفته است و بتازی خدر گویند سبب آن یا سرد شدن مزاج عضو باشد یا سده که منفذ روح حساس که بدان عضو اید ببندد. @shefagar نوع دوازدهم المی است که بتازی ضربان گویند سبب آن آماس گرم باشد یا سرد یا صلب یا نرم و نزدیک آماس شریانی باشد بسبب حرکت شریان الم ضربانی پدید آید. نوع سیزدهم المی باشد گران و بتازی ثقیل گویند سبب آن آماسی باشد اندر عضوی که گوهر آنرا حس نباشد چون شش و گرده و سپرز و بسبب آماس معالیق او کشیده حس ثقل و الم آن یافته شود یا آماس اندر عضوی حساس باشد لکن صعبی علت حس عضو را باطل کند چون سرطان که اندر فم معده باشد بیمار حس گرانی همی یابد و حس الم نباید. @shefagar نوع چهاردهم انواع ماندگی است و بتازی اعیا گویند سبب ان امتلاء همه تن باشد از نوعی از اخلاط و حرارت غریزی چندان قوت ندارد که آن را تحلیل کند لکن بجنباند و از وی بادی و بخاری تولد کند . اگر ماده امتلاء لطیف تر یا کمتر باشد . اندامها یازیدن سازد و بتازی تمطی گویند . واگر بسیار تر یا غلیظ تر باشد و به حرکت تمطی دفع نشود الم اعیا تولد کند و اگر این ماده حرکت کند اعیا تمددی و قروحی باشد. @shefagar نوع پانزدهم المی سوزاننده و بتازی لذع گویند سبب آن خلطی گرم یا تیز باشد اندر آن عضو . ✅کانال رموز اعظم طب سنتی ✅ ✅website : www.shefagar.com ✅ ✍ @shefagarhttps://eitaa.com/shefagar 🌸 🍃🌸🍃