🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی
🔹ابتدائاً می گوییم کسانی که معتقد به دین نیستند، {لذت های حسی را ترجیح می دهند.}
❌امّا فقط این نیست!
بعضی متدیّنین ما هم هستند.
☑️بنده خدایی می گفت اگر بهشت باغ نداشته باشد و در آن جنّات تجری، مساکِن [طیّبه نباشد]، اصلاً ما برای چی داریم عبادت می کنیم؟!
❗️اصلاً مثل اینکه {خود} عبادت، برایش لذّت ندارد.
من به عموم مردم حق می دهم {اینگونه فکر کنند} چون نچشیده اند.
[اگر] بچشد، این حرف ها را نمی زند.
☑️ آیت الله العظمی بهجت می فرمود:
آن موقعی که {آدم} نماز می خواند، این پادشاهان عالم کجا هستند که بیایند ببینند ما چه لذّتی می بریم.
یعنی این لذّت های فانی به پای این لذّت های ما نمی رسد ⬅️ اگر آدم بچشد اصلاً می گوید این نباید داشته باشد.
❗️آن ها چیست؟!
{از لذت عقلی تعبیر می شود به}
⬅️"لذّت قوی"
⬅️"لذّت چیره"
⬅️"لذّت غالب"
⬅️"لذّت برتر".
پس اوهام عموم اینچنین است که
⬅️ بقیه لذّات {غیر حسی} ضعیف و ناچیز است. به چشم نمی آید ⬅️ یعنی باید کنارشان بگذاریم.
✅ بلکه اصلاً باید یک چیز دیگر گفت، اگر خوب نگاه کنیم جز لذّت حسّی نداریم، بقیّه خیالات است. اگر واقعاً بود، آدم را می کِشید.
❓ چرا ما به سمت لذات حسی می آییم؟
☑️بنده خدایی را می دیدم، مثلاً درمورد غذا صحبت می کرد، دهانش آب می افتاد.
نشان می داد چقدر با غذا و با این نوع غذا دارد کیف می کند؛
❗️یک جوری که مثلاً گویا [اگر] کلِّ عالم را بگردید، انگار یک همچین لذّتی پیدا نمی شود.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه چهارم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal