✍️مثالی مشهور اما سست برای اعجاز غیبی قرآن 🔹گفته می شود یکی از جنبه های اعجاز قرآن ، اعجاز در خبردادن از اخبار غیبی است . یعنی قرآن راجع به وقوع وقایعی در آینده خبر داده و این وقایع بعدا به وقوع پیوسته اند . ♦️مشهورترین و برجسته ترین آیه ای که گفته می شود از آینده خبر می دهد آیه سوم و ابتدای آیه چهارم سوره روم راجع به غلبه ی رومیان بر ایرانیان در آینده است . غُلِبَتِ الرُّومُ ﴿۲﴾ فِي أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ ﴿۳﴾ فِي بِضْعِ سِنِينَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَمِنْ بَعْدُ وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ ﴿۴﴾ 🔸نقد 💠 الف ) اگر بنابر اعجاز بود چرا از لفظ بضع استفاده شده و به جای آن از عددی دقیق تر یعنی سال، ماه و حتی روزی مشخص برای پیشگویی پیروزی متقابل رومیان استفاده نشد ؟ به نظر می رسد قاطعیت اعجاز چنین دقتی را طلب می کند.دقتی که بضع فاقد آن است . 🔷 ب) بر فرض قبول اشتمال آیه بر پیشگویی غلبه ی رومیان چنین پیشگویی چندان دور از نظر هم نبوده است .روم در آن زمان یکی از دو قدرت برتر جهان بود و امکان پیروزی آن در فاصله ی نزدیک امر غریبی نبود . اینگونه پیش بینی که به طور طبیعی قریب به پنجاه درصد شانس تحقق دارد چیزی نیست که موجب شگفتی شود چه برسه به اینکه معجزه محسوب گردد 🔻 ج) سبب نزول رایج آیه ( پیشگویی پیروزی متقابل روم علیه ایران ) تنها سبب نزول موجود این آیه نیست و شان نزولی وجود دارد که این آیات را از اعجاز تهی می کند . این شان نزول چنین است که همزمان با روز جنگ بدر روم بر فارس غلبه کرد و آن پیروزی مسلمانان را خرسند ساخته و این آیات نازل شدند . در اینصورت سبب نزول این آیه در هاله ای از ابهام قرار دارد و وثاقت سبب نزول مختار اعجازباوران را مخدوش می کند .چنین تزلزلی باعث می شود نتوانیم آیات فوق را معجزه بدانیم چرا که معجزه ماهیتا خلل ناپذیر و قاطع است . 👇👇 @Taammolate_talabegi