📌آسیب شناسی تحلیل احتماعی (بخش سوم)
✅ تحلیل ماهیت فتنه ی اخیر
🔹 در یادداشت قبل از لزوم تبیین پدیده های اجتماعی، بمعنی علت یابی دقیق پدیده های اجتماعی نکاتی عرض و برخی از علل احتمالی بیان شد.
نکته ی مهم در تحلیل پدیده های اجتماعی
#پیچیده آنست که چنین پدیده هایی لزوما یک علت ندارند؛ بلکه گاهی علتی اصلی در کار است که این علت اصلی سایر علت ها را هم بکار می اندازد.
به عبارت دیگر همان علت اصلی و تبعی که در یادداشت پیشین گذشت.
چنانکه رهبری در صحبت های اخیر اشاره کردند حوادث اخیر را باید در راستای همان تقابل نظام اسلامی و نظام سلطه ارزیابی کرد (علت اصلی حوادث اخیر)؛
بر این اساس سایر آیتم هایی که ممکن است علت این حوادث تلقی شوند (مانند فوت فلان شخص، یا مسائل اقتصادی، یا گشت ارشاد و... ) را باید تبعی از آن علت اصلی دانست که در راستای عمل کردن آن علت اصلی بکار انداخته شده اند. و الا اینها علت اصلی نیستند و اگر این علت های تبعی هم نبودند باز فتنه از جای دیگری سر می زد.
نتیجه آنکه مسئله ای مثل حجاب، اگر در سایر دوران ها خودش مسئله ای اصلی باشد، در شرایط کنونی مسئله ای کاملا سیاسی و امنیتی است و کنشگران فعال آن را نیز نباید صرفا محصول بحران های اقتصادی و اعتقادی دید؛ بلکه ریشه ی ناهنجاری جای دیگر است.
اگر چنین تحلیلی با شواهد ثابت شود، طبیعتا راه حل معضله ی حجاب در شرایط کنونی کار فرهنگی نیست، چون اصلا ریشه ی بی حجابی های اخیر فرهنگی و اعتقادی نیست.
حال در این میان ممکن است کنشگران از این فرایند پیچیده اطلاع یابند و ممکن است همچنان در تور رسانه ها قرار بگیرند و فکر کنند که به دنبال "زندگی و آزادی" هستند، در حالیکه دارند به جای دیگری برده می شوند.
پیچیدگیهای اجتماعی نه به آسانی فهم می شود و نه به راحتی تحلیل.
#تحلیل_اجتماعی
#پیچیدگی_اجتماعی
#حجاب
@taamollat