✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️قرآن نحوه استقبال فرشتگان از «بهشتیان» را چگونه توصیف می کند؟ 🔹خداوند در «سوره زمر»، آیه ۷۳ هنگامى كه اشاره به به صورت دسته جمعى و گروه گروه به سوى مى كند، مى فرمايد: «حَتَّى اِذَا جَاؤُوهَا وَ فُتِحَتْ اَبْوَابُهَا وَ قَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ»؛ (تا هنگامى كه به آن برسند و گشوده شود و نگهبانانِ آن به آنها گويند: بر شما). از اين تعبير استفاده مى شود كه به هنگام رسيدن به نزديكى ، درها گشوده مى شوند؛ گويى در انتظار آنهاست و باز مى كند و آنها را به درون خود مى نمايد، حتّى زحمت گشودن درها براى آنها وجود ندارد. 🔹در «سوره ص»، آيه ۵۰ همين معنا به تعبير ديگرى منعكس است، مى فرمايد:  «جَنّاتِ عَدْنٍ مُفَتَّحَةً لَهُمُ الْأَبْوَابُ»؛ ([آنها به سوى باغ هاى بهشت باز مى گردند] كه درهايش به روى آنها كاملا گشوده است). تعبير به با توجه به اينكه از باب تفعيل است و در اين گونه موارد مفهوم و را دارد ممكن است به اين معنا باشد كه نه يك در، بلكه نه به صورت نيم گشوده، بلكه در برابر آنها قرار دارد. 🔹آيا اين به خودى خود گشوده مى شود، که گويى داراى روح و حيات است و با نزديك شدن به عنوان اداى احترام خود به خود گشوده مى شود؟ يا اينكه تنها با قصد و اراده و فرمان و بدون نياز به هيچ واسطه ديگر باز مى گردد؟ يا و به علامت احترام قبلا آن را گشوده و بر كنار در ايستاده و انتظار مَقدم آنها را مى كشند، همان گونه كه ما نسبت به ميهمانانى كه بسيار عزيز و محترمند چنين مى كنيم؟ 🔹احتمال اوّل مناسب تر به نظر مى رسد و ذكر صيغه مجهول مى تواند اشاره اى به آن باشد، و در عين حال انتظار و بر كنار درها نيز متناسب با آيه اوّل است. بالاخره در «سوره رعد»، آیات ۲۳ و ۲۴ سخن از ورود از است و اين، بعد از استقرار در بهشت مى باشد؛ مى فرمايد: «وَ الْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بَابٍ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ»؛ ( از هر درى بر آنها وارد مى شوند و به آنها مى گويند: درود بر شما! به خاطر و تان». 📕پيام قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية‏، چ نهم، ج ۶، ص ۲۳۶ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel