باسلام
آخرین مسئله که از وقایع دوره ابوبکر توضیح میدهم مسئله جمعآوری قرآن است.
قبلا عرض شد که پیامبر اسلام به علی ع دستور داده بود از خانه خارج نشود تااینکه قرآن را جمع و تدوین نماید.
و گفتیم که بعید است که این روایت صحت داشته باشد و شاید برخی معاندین ، اون را ساختهاند که بگویند چگونه پیامبر اسلام ، هم علی ع را خلیفه کرده و هم او را خانهنشین نموده ؟ خب شاید این جمعآوری قرآن مثلا یکسال طول میکشید. در این مدت یکسال خلیفه نباید از منزل خارج میشده؟
خلاصه اینکه اغلب مورخین معتقدند دستور جمعآوری قرآن از همان زمان حیات پیامبر آغاز شده و برخی از حافظان و کاتبان قرآن به دستور پیامبر ، میدانستند که فلان آیات در ادامهء کدام آیات است و آیا فلان آیه تکراری هست یا نه. یعنی بعد از هربار نزول وحی ، خود پیامبر به آنها میفرمود که این آیات را در کنار فلان آیات بگذارید و حتی برخی همچون علامه طباطبایی ره ادعا میکنند که نام برخی سورهها را هم خود پیامبر اسلام تعیین کرده.
برخی از مورخین هم معتقدند که صحابه بعد از فوت پیامبر در مقابل بحث جمعآوری قرآن ، مقاومت میکردند و به ابوبکر میگفتند که چگونه میخواهی کاری انجام دهی که پیامبر انجام نداده؟
و آن را بدعت میدانستند. حالا بحث این قضیه خیلی طولانی هست. ولی آنچه که مسلّمه ، اینه که قرآن در زمان ابوبکر توسط دو نفر جمعآوری شد . یکی توسط شخص حضرت علی ع و یکی هم توسط صحابه دیگر و به دستور ابوبکر.
قرآنی که علی ع جمعآوری کرد مورد قبول خلیفه قرار نگرفت. مهمترین دلیل خلیفه برای این عدم پذیرش ، این بود که قرآن باید به اتفاق جمعی از صحابه ، جمعآوری شود و قرآن علی ع ، فقط تحت نظر خودش جمعآوری شده و نمیتواند مورد اجماع واقع شود.
این مسئله باعث شد که علی ع ، قرآن خودش را بردارد و دیگر جایی ارائه ندهد. اگر چه بعدها تا آنجا که میتوانست در مسئله جمع قرآن با صحابه دیگر همکاری کرد.
این قرآن ابوبکر که به دستور ابوبکر و با همکاری سایر صحابه از جمله زید بن ثابت ، جمعآوری شد ، متاسفانه به شکل یک کتاب مجلّد در نیامد . یعنی اوراق را گرفتند و در جایی نگهداشتند و گفتند این هم قرآن.
خودتان که حفظ هستید. بروید بخوانید و کیف کنید. فقط خلاف اینی که در نزد ما جمعآوری شده نباشد.
در حالیکه قرآنی که علی ع جمعآوری کرده بود ، مدوّن و مجلّد بود و اون را به شکل کتاب درآورده و تفاسیر و تاویلات و شان نزولهایی که از زبان پیامبر شنیده بود را هم در حاشیه آن نوشته بود. برخی از مفسرین معتقدند که ترتیب این قرآنِ علی ع ، هم بر اساس نزول آیات بوده و نه بر اساس ترتیبی که پیامبر فرموده که فلان آیات در دنباله فلان آیات باشد. این ادعا البته با عقل جور درنمیآید و هنوز هم محل مناقشه است و خودم هم این ادعا را قبول ندارم.
به هرحال مفسرین بزرگ شیعه معتقدند ، متن قرآنی که علی ع جمعآوری کرده بود هیچ فرقی با این قرآن که فعلا در نزد ما است نداشته و فقط دارای تفسیر و تأویل هم بوده.
ولی هنوز که هنوز است برخی علمای اهل سنت ، ما را متهم میکنند به اینکه قرآن شیعیان با قرآن ماها فرق میکند.
الان بهترین قاریان و حافظان جهان ، ایرانی هستند و سالهای سال است که اینها در همه مسابقات بینالمللی ، گوی سبقت را از همه میربایند. مضافا بر اینکه از ۷ نفر قرّاء سبعه در صدر اسلام هم ۵ نفر شیعه بودهاند و عاصم و نافع و حمزه و کسائی خودشان از شاگردان ائمه علیهمالسلام بودهاند اما باز هم برخی علمای سنی مذهب خصوصا آقایون وهابی برای ایجاد اختلاف بین مسلمانان از این خزعبلات سرهم میکنند.
خب این هم وقایع دوره ابوبکر که خدمت شما عرض شد . انشالله از فرداشب دوره خلافت عمر را آغاز میکنیم.
#انتخابات
@tarikhbekhanim