🔻 استقلال شرط تحقق در توحید ربوبی
🔰 اولین انحراف در گفتمان کفری وهابیت، تحریف در معنای ربوبیت است، وهابیان قید مستقل بودن و ذاتی بودن را از مفهوم ربّوبیت کم کردهاند؛ در حالی که بر اساس آیات قرآن و روایات این قید، شرط مهم در معنای ربوبیت خدای متعال است؛ لذا فرد زمانی مشرک میگردد که غیرخدا را، مستقل در کارها بداند؛ اما
جریان کفری وهابیت همانطور که در پستهای قبلی بیان شد، بر اساس همین تحریف، صرف نسبت تدبیر و احیاء و اماته و ... به غیرخداوند را شرک میداند.
♻️ کنشگری در مفهوم واژه «ربّ» و «ربوبیت» یکتایی خداوند در ملک، تدبیر، تربیت و تصرف مستقل در عالم هستی است که این همان مقتضای ربوبیت خدای متعال است. چنین نتیجهای از واژه «ربّ» و مفهوم ربوبیت نه تنها در بیان لغتشناسان و نصوص قرآنی، در روایات نیز بیان شده است.
✔️ اولین معنا و مفهوم «ربّ»در روایات، مالک و صاحب بودن است. شیخ کلینی (م329ق) روایتی را از ابان بن تغلب کِندی (م141ق) نقل میکند، وی نقل میکند که امام صادق (علیهالسلام) گفتگوی حضرت عبدالمطلب با ابرهه بیان کرد و فرمود عبدالمطلب به ابرهه گفت:
أَنَا رَبُ الْإِبِلِ وَ لِهَذَا الْبَيْتِ رَبٌّ يَمْنَعُهُ؛ من صاحب و مالک شتر هستم و 👌
برای این خانه (کعبه) نیز مالکی است که مراقب آن است و مانع (ورود شما به آن) میشود. [1]
✔️ حکیم و مدبر و مربی بودن نیز معنای دیگر واژه «ربّ» است. شیخ طبرسی (م588ق) در روایتی از امام سجاد (علیهالسلام) نقل میکند که آن حضرت درباره غضب الهی نسبت به قاتلین امام حسین(علیهالسلام) و عذاب آنان فرمود:
أَمَا كَانَ رَبُّنَا عَزَّ وَ جَلَّ حَكِيماً تَدْبِيرُهُ حِكْمَةً فِيمَنْ أَهْلَكَ وَ فِيمَنِ اسْتَبْقَى؟ همانا ربّ و 👈
پروردگار ما حکیمی است که تدبیرش نسبت به ظالمانی که در دنیا هلاک کرده و یا در آخرت عذاب خوهد کرد، دارای حکمتی است. [2]
✔️ نکتهی دیگری که در مفهوم ربّ و ربوبیت، ذاتی و استقلالی بودن کارهای خدای متعال است. مرحوم کلینی از ابوهاشم جعفری نقل کرده است که امام باقر (علیهالسلام) فرمودند:
فَرَبُّنَا تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا شِبْهَ لَهُ وَ لَا ضِدَّ وَ لَا نِدَّ وَ لَا كَيْفَ وَ لَا نِهَايَةَ وَ لَا تَبْصَارَ بَصَرٍ وَ مُحَرَّمٌ عَلَى الْقُلُوبِ أَنْ تُمَثِّلَهُ وَ عَلَى الْأَوْهَامِ أَنْ تَحُدَّهُ وَ عَلَى الضَّمَائِرِ أَنْ تُكَوِّنَهُ جلوعز عَنْ أَدَاةِ خَلْقِهِ وَ سِمَاتِ بَرِيَّتِهِ وَ تَعَالَى عَنْ ذَلِكَ عُلُوّاً كَبِيراً؛ پس 👌
پروردگار بزرگ و بلندمرتبه ما هیچ شبیه نداشته و ضد و همانندی ندارد و کیفیتی برای او نبوده و نهایتی ندارد و با دیدگان، دیده نمیشود و قلبها نیز از تمثیل او محروم هستند و اوهام نیز قدرت محدود کردن او را ندارند. و جانها نیز قدرت وجود بخشیدن به او را ندارند. برتر و بزرگوارتر از آن است که دارای وسایل مخلوقاتش بوده و نامهای آفریدههایش بر او صدق نماید و از همهی این امور بسیار والاتر است. [3]
❇️ برایند این اوصاف برای خداوند، _که پروردگاری یکتا و یگانه است و مثل و مانندی ندارد_ این است که 👈
خدای سبحان در همه امور خویش مستقل و نیازی به دیگران ندارد؛ همانطور که در پستهای قبلی
معیار ربوبیت خداوند یعنی مستقل و ذاتی بودن کارهای خداوند از جمله قدرت الهی بیان شد.
📌 بنابراین گفتمان وهابیت در بیان مفهوم «ربّ» متضاد با گفتمانی است که در روایات اهلبیت (علیهمالسلام) بیان شده است؛ زیرا وهابیان معنای ربوبیت را تحریف و قید استقلال را از آن کم کردهاند در حالی که این قید در روایات اهلبیت شرط مهم در ربوبیت خدای متعال است. بر اساس این نتیجه ادعای وهابیت در توحید ربوبی، منحرف و ربطی به اسلام ندارد.
🔘 تضاد گفتمانی وهابیت با اهلبیت (علیهمالسلام) 🔙
(1) 🔙
(2) 🔙
(3)
📍ادامه دارد ...
📚 منابع:
[1] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص447، ح25.
[2] طبرسى، احمد بن على، الإحتجاج على أهل اللجاج، ج2، ص312.
[3] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص116و117، ح7. ابن بابويه، محمد بن على، التوحيد، ص19، ح7.
#اهل_بیت (علیهمالسلام)
#توحید_ربوبی
#وهابیت
#تضاد
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛