2️⃣ نقد آموزه‌ها1️⃣2️⃣ ❌ نقد فرودستی زنان و منشأ آن2️⃣2️⃣ 🔰 حکمت تفاوت‌ها، تناسب، نه نقص و کمال 🍃 انديشمندان اسلامي بر‌اساس آموزه‌هاي متين فوق، نظرية دو جنس را طرح نموده‌اند؛ بدين‌‌صورت كه وجود تفاوت‌ها سبب مي‌شود علاوه بر ايجاد كشش متقابل، انسان با پيوند با جنس مكمل (و نه مقابلِ) خود، از مواهب استعدادهاي طبيعي او نيز بهره‌مند شود. برخلاف فمينيست‌ها كه تفاوت‌هاي دو جنس را يا باعث زنان ديدند و در امحای آن كوشيدند و يا آنها را ملاك برتري زن دانستند و همواره بين اين افراط و تفريط، سرگردان ماندند، در جهان‌بيني اسلامی، تفاوت‌هاي طبيعي، صرفاً جهت ايجاد ارتباط و تناسب تعبيه شده است و نمي‌تواند و نبايد ملاك ارزشمندي قرار گيرد. 🍃 شهيد مطهري در اين ‌باره مي‌‌گوید: «... چه لزومي دارد كه تفاوت‌هاي زن و مرد را به‌حساب ناقص بودن يكي و كامل‌تر بودن ديگري بگذاريم كه مجبور باشيم گاهي طرف مرد را بگيريم و گاهي طرف زن را ... تفاوت‌هاي زن و مرد، است نه نقص و كمال، قانون خلقت خواسته است با اين تفاوت‌ها تناسب بيشتري ميان زن و مرد كه قطعاً براي زندگي مشترك، ساخته شده‌اند، ... به وجود آورد»؛ و به تعبيري همان‌طور‌كه ضعيف بودن قواي بينايي انسان در مقايسه با عقاب براي انسان، عيب محسوب نمي‌شود، اختلاف طبيعي قواي زن و مرد را هم نبايد به‌حساب برتري يكي و عيب ديگري دانست. 📚 ر. ك به: مرتضي مطهري؛ نظام حقوق زن در اسلام؛ ص 160ـ165 و نيز: محمد‌رضا زيبايي‌نژاد؛ «ملاحظات»، فمينيسم و دانش‌های فمينيستي؛ ص 123 و نیز: «نگاهي به فمينيسم»، تازه‌های اندیشه؛ ش 2، ص 36ـ37. ادامه دارد👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀