.
3⃣ «بِقادِرٍ عَلی أَنْ یخْلُقَ مِثْلَهُمْ بَلی»
⁉️شبهه
در آیه قبل از تعبیر «یحییها» (آن را زنده کرد) استفاده کرد
و در این آیه از تعبیر «یخلق مثلهم» (مانند آنان را بیافریند)
بالاخره خداوند خود همین بدن و استخوانهای پوسیده را زنده میکند یا مثل آن را در قیامت میآفریند؟
✅پاسخ
🔹در تدبر قبل
🔖
https://eitaa.com/yekaye/2914
دیدیم که تعبیر «یخلق مثلهم» چندین معنا میتواند داشته باشد و تنها یک معنای آن این بود که خداوند «مثل آنها» را میآفریند؛ از این رو بر اساس هریک از معانی دیگر، اصلا صورت مساله پاک میشود و شبههای نمیماند.
🔹اما حتی اگر همان معنا هم مد نظر بوده باشد نه تنها شبههای در کار نیست بلکه نکته ظریفی در کار است و آن اینکه بدن ما در قیامت از یک حیث همین بدنی است که الان داریم و از حیث دیگر بدنی مثل این است نه خود این؛ و با آوردن این دو آیه پشت سر هم چهبسا خداوند دارد بر هر دو نکته تاکید میکند:
همان گونه که همین بدن من:
- از جهتی همان بدنی است که دیروز داشتهام (چنانکه در فهم عرفی اگر کسی با دستش امروز دزدی کند و چند روز بعد بخواهند به جرم دزدی دستش را قطع کنند، برای مخالفت با اجرای این حکم، هر اشکالی که مطرح کند، این را مطرح نخواهد کرد که این دست، همان دست چند روز قبل نیست!)
- و از جهتی دیگر (مثلا از این جهت که بسیاری از سلولهایش عوض شده) این شبیه و مثل دست دیروز من است نه خود آن!
@Yekaye