.
🔟 «أَنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنينَ»
خداوند اجر «مومنان» را ضایع نمیکند، نه اجر هرکس را❗️
یعنی «کسانی که ایمان ندارند» معلوم نیست که اجرشان باقی بماند و ضایع نشود‼️
📝بحثی در
#فلسفه_اخلاق و
#فلسفه_دین
💠آیا عمل خیر از کسانی که خدا و آخرت را قبول ندارند، پذیرفته میشود⁉️
🤔برخی میپندارند چون کار خوب خوب است، هرکس آن را انجام دهد شایسته پاداش الهی است، هرچند که خدا را قبول نداشته
باشد.
⛔️اشتباه این افراد آن است که توجه نکردهاند که «کار خوب» برای «واقعا خوب بودن» دو جنبه را با هم باید داشته باشد:
🔺حُسن فاعلی و
🔺حسن فعلی؛
یعنی هم خود کار، کار خوبی باشد و هم انجام دهندهاش انگیزه صحیح و واقعا خوبی از انجام آن کار داشته باشد.
💢و شاهد واضحش هم این است که همه میدانیم کار فرد ریاکار، بیارزش و بلکه گاه گناه و بد است❗️
به تعبیر دیگر،
کسی میتواند از دیگری اجری طلب کند که آن کار را برای او انجام داده باشد؛
نه اینکه در اموال او بدون اجازه او تصرف کند و کار دلخواه خویش را انجام دهد و انتظار پاداش هم داشته باشد❗️
اگر کسی بیاید و در زمین شما و با مصالح ساختمانی شما، بدون اجازه شما و بلکه برخلاف نقشه شما، خانهای به دلخواه خود بسازد، آیا حق دارد در پایان مطالبه اجر کند، یا همین کارش وی را شایسته مجازات میکند⁉️
پاداش اخروی هم برای کسی که جهتگیری خود را به سوی خدا و آخرت قرار نداده است، بیمعناست
و شاید بدین جهت است که خداوند در آیات متعدد از «حبط» [= نابود شدن] عمل کافران سخن گفته است:
«مَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَيَمُتْ وَ هُوَ كافِرٌ فَأُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ» (بقره/217)
«مَنْ يَكْفُرْ بِالْإيمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ» (مائده/5) و0
این حبط عمل آنان به خاطر کفر ورزیدن، جزای عمل [یعنی جزای کفر ورزیدنِ] آنان است:
«وَ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ لِقاءِ الْآخِرَةِ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ هَلْ يُجْزَوْنَ إِلاَّ ما كانُوا يَعْمَلُونَ» (اعراف/147)
✳️تکمله
مقصود از «کفر»ی که عمل را هبط میکند، کفر واقعی و عناد و سرکشی در برابر خداوند است،
نه صِرف بیخبر بودن از دین الهی.
یعنی
اگر کسی در معرض دین حق قرار نگرفته باشد و بر اساس فطرت خود کارهای خوب را انجام دهد، در واقع بر اساس گرایش خداجویانه خویش کار را انجام داده،
و علیالقاعده چنین کسی ثواب و بهرهای از عمل خویش در آخرت خواهد برد.
📚(برای تفصیل این بحث: ر.ک: مطهری، عدل الهی، فصل «عمل خیر از غیرمسلمان»)
@Yekaye