.
2️⃣ «إِذا وَقَعَتِ الْواقِعَة»
به هر حادثهای که رخ دهد و هر امری که واقع شود، «واقعه» گویند. در اینجا خداوند قیامت را «الواقعه» خواند بدون اینکه به موصوف آن اشاره کند [یعنی به جای اینکه بگوید «هنگامی که قیامتی که واقعه [واقعشدنی] است واقع شود؛ فرمود هنگامی که واقعه واقع شود] به همین جهت گفتهاند که «واقعه» یکی از اسماء قیامت است.
📚(الميزان، ج19، ص115 )
با اینکه «واقعه»های فراوانی را ما هر روز در زندگی خود شاهدیم، اینکه «قیامت» را به طور مطلق «واقعه» نامید چهبسا میخواهد اشاره کند که تنها واقعیتی که حقیقتا واقعی است و واقع میشود [در نکات ادبی بیان شد که وقوع در اصل به معنای نازل شدنی است که با استقرار امر نازل شده همراه باشد]، قیامت است؛
و این بدان جهت است که:
🍃الف. در قیامت پردهها کنار میرود و جای هیچ توهم و اشتباهی در واقعی نخواهد بود.
🍃ب. قیامت ضروریترین واقعیت در جهان است که مطلقا تخلفبردار نیست؛ یعنی هر واقعه دیگری ممکن است که واقع نشود، اما قیامت به گونه ای است که واقع نشدنش محال است.
🍃ج. همه مخلوقات ماسوی الله فناپذیرند؛ تنها واقعیتی که وقتی واقع و حادث میشود استقرار تام و تمام پیدا میکند و دیگر زوالپذیر نیست، قیامت است.
🍃د. چهبسا «الـ» در «الواقعه»، «الـ» جنس باشد؛ یعنی قیامت واقعیتی است که همه واقعیتهای دیگر عالم ماسوی الله را در خود دارد؛ و از این جهت است که واقعیترین واقعیات است.
🍃ه. به خاطر شدتی که در قیامت، ویا در وقوع حادثه قیامت در کار است، چنین نامیده شده است. (مجمع البيان، ج9، ص324؛ مفاتيح الغيب، ج29، ص385)
🍃و. چون قیامت تنها واقعهای است که نظیر و مانند ندارد. (تفسیر نور، ج9، ص418)
🍃ز. ...
@yekaye