.
6⃣ «فَقالُوا إِنَّا إِلَيْكُمْ مُرْسَلُونَ»
جمله آنان که گفتند «ما فرستادگان به سوی شماییم» با انواع تاکیدات همراه است: حرف أنّ برای تاکید، جمله اسمیه، استفاده از اسم مفعول (مرسلون) به جای فعل؛ تقدیم جار و مجرور (الیکم)، و ... .
چرا این همه تاکید⁉️
🍃الف. کسانی که حاوی رسالت الهی هستند به صراحت کامل ماموریت خود را بیان می کنند.
🍃ب. کسی که رسالت الهی را تبلیغ می کند باید به صراحت نشان دهد که در مقام انجام وظیفه است، نه دنبال منفعت و سود و ... .
🍃ج. نشان دهند که پیامبران، از جانب خداوند «فرستاده شده» اند؛ این گونه نیست که پیامبران صرفا یک افراد عارفی بوده باشند که صرفا دغدغه درونی آنها آنها را به این کار واداشته باشد.
💠نکته تخصصی
#فلسفه_دین
برخی از مدعیان «فلسفه دین» بر این باورند که
🔻«واقعا پیامی از جانب خداوند ارسال نشده؛ بلکه عرفا بر دو دستهاند افراد درون گرا، که منزوی و گوشهگیرند؛ و افراد برونگرا، که دغدغه دیگران را دارند و به خاطر این دغدغه، ماموریتی بر دوش خود احساس میکنند و اینان همان مدعیان پیامبریاند»‼️
این تحلیل،حدس و گمانهزنیای است
نه تنها
برخلاف مطالب صریحی است که در متن دعوت تمام پیامبران مشاهده میشود؛
بلکه
بر مبانی معرفتی قابل اعتنایی هم تکیه ندارد و ریشه آن، - چنانکه قرآن کریم به آن تصریح میکند – ضعف در خداشناسی آنها است
(وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قالُوا ما أَنْزَلَ اللَّهُ عَلى بَشَرٍ مِنْ شَيْء؛ انعام/91).
🔸چنین فرضیهبافیهای بیپشتوانهای،
▪️یا ناشی از آن است که اساساً خدای واقعی را منکرند؛
▪️و یا اگر هم خدایی قبول دارند، خدایی است که جهان را آفریده و دیگر کاری به کار انسانها ندارد و ربوبیت او و توجه او به مخلوقاتش را منکرند.
🔹شاید از این روست که در تعلیم پیامبران – بویژه در اسلام – بر
#رحمان و
#رحیم بودن خداوند این اندازه اصرار میشود،
تا حدی که از ما میخواهند در ابتدای هر کاری، بر رحمان و رحیم بودن خداوند تاکید کنیم؛
یعنی دائما در پیش و پس کار خود رحمت خدا را ببینیم:
▫️هم در پرتو رحمت عمومی خدا ببینیم، که حتی اگر کافر باشیم هم ما را در بر میگیرد و همین رحمت موجب ارسال پیامبران شده (طه/90 ؛ انبیاء/36 ؛ شعراء/5 ؛ یس/52 )؛
▫️و هم در پرتو رحمت خاصه خدا، که اگر در مسیر خدا قدم برداریم، از ما دستگیری مضاعف میکند (احزاب/43) .
🍃د. ...
@yekaye