. 3⃣ «قالُوا ما أَنْتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُنا وَ ما أَنْزَلَ الرَّحْمنُ مِنْ شَيْءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ تَكْذِبُونَ» اینان از طرفی خدا را «رحمان» می‌دانند، و رحمانیت یعنی آن رحمت گسترده‌ای که بی‌مقدمه و به صرف وجود یک نیاز و حتی بدون اینکه مطالبه‌ای باشد رحمت می‌فرستد، و از طرف دیگر می‌گویند خدای رحمان هیچ چیزی بر هیچ کس نازل نکرده است❗️ 💠نکته آیا انسان تمام پیچ و خم مسیر سعادت خود را بدون هیچ نقصی می‌شناسد؟ آیا در مسیر سعادت انسان شیطانی که از زوایای روحی انسان باخبر است کمین نکرده؟ حتی اگر کسی ابلیس را هم قبول نداشته باشد، آیا افراد شروری که قصد سوءاستفاده و فریب انسان را داشته باشند در عالم به وفور یافت نمی‌شود؟ و در چنین دنیایی آیا اقتضای رحمت و مهربانی خداوند این است که با این انسان چند کلمه حرف بزند و وی را از خطرات و آسیب‌های پیش رویش آگاه سازد، یا اینکه او را به حال خود رها سازد و کاری نداشته باشد که آیا او به دست خویش در پرتگاه هلاکت سقوط می‌کند و رهزنان معنویت وی را به تاراج می‌برند یا خیر؟! آنگاه اگر کسی رحمانیت خدا را جدی بگیرد، و خدا را به عنوان «رحمان» بشناسد، نازل کردن مطالبی از جانب خدا برای بشر را ضروری می‌شمرد یا منکر می‌شود؟! 💠نکته : سوء استفاده از از کارهای خدا در بحث از آیه 11 درباره سوء استفاده از قرائت رحمانی توضیحی گذشت. 🔖 جلسه 758، تدبر5 https://eitaa.com/yekaye/1205 در اینجا فقط می‌افزاییم که ظاهرا این سوءاستفاده‌ها جدید نیست و این آیه نشان می دهد که بسیار سابقه دارد❗️ این تناقض بقدری شدید بوده که برخی احتمال داده‌اند که چه‌بسا تعبیر «رحمان» در این آیه، نه محکیِ [= متن سخن] آنها بلکه حکایت آنها باشد؛ یعنی حکایت می‌کند از اینکه خدا با این گونه تکذیب کردنشان باز از حلم و رحمت نسبت به آنان دریغ نکرده است❗️ 📚(المیزان، ج17، ص73) @yekaye