سیمای امر به معروف * امر به معروف، نشانه ی عشق انسان به مکتب است. * امر به معروف، نشانه ی عشق انسان به مردم است. * امر به معروف، نشانه ی تعهد و سوز و علاقه ی انسان به سلامتی جامعه است. * امر به معروف، نشانه ی تولّی و تبرّی است. * امر به معروف، نشانه ی آزادی در جامعه است. * امر به معروف، نشانه ی ارتباط میان آحاد مردم است. * امر به معروف، نشانه ی فطرت بیدار است. * امر به معروف، حضور و غیاب واجبات است ؛ چرا نماز نخواندی؟ چرا روزه نگرفتی؟ * امر به معروف، ضامن اجرای تمام واجبات و نهی از منکر، ضامن ترک همه محرمات است. * امر به معروف، تشویق نیکوکاران در جامعه است. * امر به معروف، تذکر و آگاه کردن افراد جاهل است. * نهی از منکر، تلخ کردن کام خلافکاران است. * امر به معروف و نهی از منکر، گاز و ترمزی است که ماشین جامعه را هدایت می‌کند. * امر به معروف و نهی از منکر والدین است که اساس تربیت کودک را تشکیل می‌دهد. * امر به معروف، سبب دلگرمی و تقویت افراد کم اراده می‌شود. * امر به معروف، نشانه ی حضور در صحنه است. * امر به معروف، مقام و حقی است که خداوند به اهل ایمان داده تا بر اعمال یکدیگر نظارت داشته باشند. * امر به معروف و نهی از منکر، جبران کننده ی کمبود تقوای بعضی از افراد جامعه است. * امر به معروف، جامعه را رشد می‌دهد و نهی از منکر، جامعه را از سقوط نجات می‌دهد. * امر به معروف، حافظ مرزها و حقوق افراد است. * امر به معروف، نشانه پویایی است و جامعه ی بی فریاد، جامعه ای مرده است و افراد ساکت، جماداتی متنفّس بیش نیستند. * امر به معروف و نهی از منکر، نشانه ی غیرت دینی، احساس مسئولیت و مشکلات مردم را مشکلات خود دانستن است. * امر به معروف و نهی از منکر، نوعی بازداشتگاه و قرنطینه ی روحی در برابر عیب‌ها و گناهانِ مُسری است. * امر به معروف و نهی از منکر، نوعی انضباط اجتماعی است؛ یعنی محدود کردن تمایلات اشخاص در برابر مصالح جامعه ؛ در واقع نوعی کنترل افراد لاابالی است. * امر به معروف و نهی از منکر، نشانه ی رشد است. حضرت لوط در برابر گروه گناهکار پرسید: آیا در میان شما یک نفر رشید هست تا مانع این کار شما شود؟ (۶۲) * با امر به معروف و نهی از منکر، مسائل داخلی جامعه حل می‌شود و می‌تواند با دشمنان خارجی مقابله کند. در اهمیت امر به معروف همین بس که علما به دلیل ارتباط قلبی انسان با آن (یعنی تنفر قلبی از منکر)، آن را در اصول دین؛ و به دلیل برخوردهای عملی و اینکه یکی از واجبات است، آن را در ردیف فروع دین مطرح کرده اند. شهید ثانی می‌فرماید: آیات و روایات امر به معروف و نهی از منکر آنقدر زیاد است که کمر را می‌شکند. [۱] همین امروز اگر یک ابر قدرت یا قلدری که منطقه ای را بمباران می‌کند و بزرگ ترین منکرات را انجام می‌دهد، خود را در برابر فریاد همه ی کشورها ببیند، هرگز دست به این جنایات نمی زند. سکوت جوامع بین المللی و ترس سردمداران و بی تفاوتی و بی خبری توده‌های مردم سبب شده است که مستکبران جهانی در برابر بزرگ ترین منکرات خود هیچ احساس خطری نکنند. ---------- [۱]: ۶۳) گفتار ماه، ص ۸۰. اگر کارخانه ای نیاز به بازرسی و نظارت مهندسان متخصص دارد، جامعه ی بشری هم نیاز به نظارت و بازرسی دانشمندان اسلام شناس دارد. در حدیث می‌خوانیم: بهترین دوست آن است که هنگام خلاف، مانع تو شود و بدترین دوست آن است که به تو تذکر ندهد. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: بهترین دوست من کسی است که عیب‌های مرا به من هدیه کند. [۲] در روایات می‌خوانیم: «مؤمن همیشه مراقب کارهای خود است» یعنی از خودش حساب پس می‌گیرد. آری! اگر ما از درون مراقب خود باشیم و مردم از برون مراقب ما باشند و در رأس، نظامی سیاسی و حکومتی مشوق خوبی‌ها و مانع بدی‌ها باشد، بهترین امت خواهیم بود. قرآن می‌فرماید: «کُنْتُم خَیرَ اُمَّةٍ اُخرِجَت لِلنّاسِ تَأمُرُونَ بِالْمَعروفِ و تَنْهَوْن عن الْمُنکَرِ تُؤمِنُونَ بِاللّه» [۳] ---------- [۲]: ۶۴) کافی، ج ۲، ص ۶۳۹. [۳]: ۶۵) سوره آل عمران، آیه ۱۱۰. ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 💯@zandahlm1357