د . شـما کـه
ایمان به آخرت دارید و آن نشئه را نسبت به این نشئه ط رف قیاس نمـى دانیـد، چـه در جانـب
سعادت و کمال یا در جانب شقاوت و وبال، چه که آن نشئه عالم ابدى دائمى است که مـوت و
فنا ناپذیر است، سعیدش در راحت و عزّت و نعمت همیشه ایست آن هم راحتى که در این عالم
شبیه ندارد، عزّت و سلطنتى الهى که در این نشئه نظیر ندارد، نعمته ایى که در متخیلـه کـسى
خطور ننموده است، و همین طور در جانب شقاوت آن که عذاب و نقمت و وبالش در این عـالم
نظیر و مثل ندارد، و راه وصول به سعادت اطاعت رب العزّة است، و در بـین اطاعـات و عبـادات
هیچ یک به مرتبه این نماز که معجونى است جامع الهى که متکفّل سعادت بشر است و قبـولى
آن موجب قبولى جمیع اعمال است نمى باشد، پس بایـد در طلـب آن جـدیت تـام نماییـد و از
کوشش مضایقه نکنید و در راه آن تحمل مشاقّ نمایید، با آنکـه مـشقّت هـم نـدارد بلکـه اگـر
چندى مواظبت کنید و انس قلبى حاصل شود، در همین عالم از مناجات با حق لذّتها مـى بریـد
که با هیچ یک از لذّات این عالم طرف نسبت نیست؛ چنانچه از مطالعه احوال اهـل مناجـات بـا
حق این مطلب روشن شود .
بالجمله، خلاصه مذاکره ما در این فصل آن است که پس از آن که عظمت و جمال و جلال حق
را انسان به برهان یا بیان انبیاء علیهم السلام فهمید، قلب را متذکّر آ ن باید نمود، و کم کـم بـا
تذکّر و توجه قلبى و مداومت به ذکر عظمت و جلال حقّ خشوع را در قلب وارد بایـد نمـود تـا
نتیجه مطلوبه حاصل آید . و در هر حال سالک نباید قناعت کند به آن مقامى که دارد، کـه هـر
مقام براى امثال ماها حاصل شود در بازار اهل معرفت به پشیزى نیرزد و در سوق اصحاب قلوب
با خردلى مقابله نکند . سالک باید در جمیع حالات متذکّر نقص و معایب خود باشد شاید راهـى
به سعادت از این طریق باز شود. و الحمد للَّه
#آداب الصلاة امام خمینى رضوان االله تعالی علیه
https://eitaa.com/zandahlm1357