کوتاه ک ند؛ غافل از آن که این همه بعث رسل و ارسـال کتـب و فرو فرستادن فرشتگان و وحى و الهام به پیغمبران و راهنمـایى طریـق حـق، از رحمـت ارحـم الرّاحمین است . عالم را رحمت واسعه حق فرو گرفته و ما در لب چشمه حیـوان از تـشنگى بـه هلاکت مىرسیم . بزرگتر رحمتهاى الهى قرآن است؛ ت و اگر به رحمت ارحم الرّاحمین طمع دارى و آرزوى رحمت واسعه دارى، از این رحمت واسعه استفاده کن . طریق وصول به سعادت را باز نموده و چـاه را از راه روشن فرموده . تو خود به پاى خود در چاه مى افتى و از راه معوج مى شـوى، رحمـت را چـه نقصانى است؟ اگر ممکن بود طریق خیر و سعادت را بـه مـردم بـه طـور دیگـر نـشان بدهنـد، مىدادند، به موجب وسعت رحمـت؛ و اگـر ممکـن بـود اکراهـاً مـردم را بـه سـعادت برسـانند مىرساندند؛ لکن هیهات ! راه آخرت راهى است که جز با قـدم اختیـار نمـى تـوان آن را پیمـود؛ سعادت با زور حاصل نشود؛ فضیلت و عمل صالح بدون اختیـار فـ ضیلت نیـست و عمـل صـالح نمىباشد؛ و شاید معنى آیه شریفه لا اکْراه فى الدین نیز همین باشد . بلى، آنچه در آن، اعمال اکراه و اجبار مى توان نمود صورت دین الهى است نه حقیقت آن . انبیاء علیهم السلام مأمور بودند که صورت را با هر طور ممکن است تحمیل مـردم کننـد تـا صـو رت عالم صورت عدل الهى شود و مردم را ارشاد به باطن نمایند تا مردم به قدم خود آن را بپیمایند و به سعادت برسند . بالجمله، این نیز از غرور شیطان است که دست انسان را با طمع رحمت از رحمت کوتاه کند الصلاة امام خمینى رضوان االله تعالی علیه https://eitaa.com/zandahlm1357